۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

تفسیرسوره بقره آیه 17 تا 20

 

 تفسیرسوره بقره آیه 17 تا 20 

ترجمه زیبا برای کلام خدا

 

مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَاراً فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ

 اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَکَهُمْ فِی ظُلُمَاتٍ لا یُبْصِرُونَ (17)

حالت این (منافقین) مانند حالت کسی است که جستجو وتلاش

 نموده تا آتشی را روشن کند وچون آتش اطرافش را روشن نمود

 خداوند نورشان را برد ودر تارکیها ی که نمی بینند رهایشان

 ساخت.

 

 صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ (18)

 

این( منافقین) کران، گنگان وکورانند ؛ پس آنها بر نمی گردند. 

أَوْ کَصَیِّبٍ مِنْ السَّمَاءِ فِیهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ یَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ

 فِی آذَانِهِمْ مِنْ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِیطٌ بِالْکَافِرِینَ

(19)

ویا مانند (افرادی اند که گرفتار) باران تندی از آسمان شدند که

 در آن تاریکیها، رعد وبرق است آنها از ترس صاعقه آسمانی

 ومرگ انگشتانشان را در گوشهایشان قرار می دهند ودر

 حالیکه خداوند از هر سو کافران را احاطه کننده است.

 یَکَادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ کُلَّمَا أَضَاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَإِذَا أَظْلَمَ

 عَلَیْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى

 کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (20)

عنقریب برق ودرخشندگی (نور) چشمانشان را خواهد ربود

 وهرگاه برآنها روشن می شود در آن راه می روند وچون بر

 آنها تاریک می شود می ایستند واگرخداوند بخواهد چشم

 وگوششان را خواهد ربود ویقینا خداوند بر هر چیز توانا است.

 

تفسیر آسان در فهم قرآن

 

در آیات فوق خداوند برای منافقین دو مثال بیان نموده ودر مثال

 اول خداوند یک منافق را به کسی تشبیه نموده که با تلاش

 وکوشش آتشی را برافروخته ولی چون خواسته از آن استفاده

 کند خاموش شده وآن فرد از آتش استفاده نکرد که هیچ ؛ بلکه

 دود اضافی نیز در چشمانش رفت وباعث آزار واذیتش شده

 است.

منافقین با قبول نمودن ظاهری اسلام برایشان آتشی روشن

 نمودن تا بنوعی از آن استفاده کنند ولی از آنجائی که از دل

 اسلام را نپذرفته بودن گویا آتش خاموش شد وضرر نمودن

 وتلاش بی فاید نموده وبجای فایده ؛ ضرر بیشتری را متحمل

 شدند.

واز این مثال فهمیده می شود که اسلام نور و روشنائی است

 ولی کفر ونفاق تاریکی است واسلام برای یک مسلمان نور

و روشنی است ولی یک منافق با وجود داشتن اسلام ظاهری

 در تاریکی بسر می برد زیرا اسلام زمانی نور است که واقعی

 باشد.

ودر مثال دوم خداوند منافقین را به کسانی تشبیه نموده که

 گرفتار باران تند وتیزی شدند  که داری رعد وبرق شدید ی

 است وهوا نیز بسیار تاریک است وافراد گرفتارشده از ترس

 صاعقه آسمانی ومرگ انگشت بگوش نموده اند تا آواز رعد را

 نشنوند وبا این کار ترس را ازخویش کم کنند.

آری آیات قرآنی برای منافقین باران تندی است که در آن آیات

رد نفاق ومنافقین است وترس آنها برمنافقین از ترس رعد وبرق

 وصاعقه آسمانی بدرجها بیشتر وسختر است که حتی نمی شود

 با دست در گوش نمودن از خطرات آنها کاست.

از این مثال بزدلی وترسو بودن منافقین وباران رحمت بودن

آیات قرآنی ثابت می شود.

در پایان خداوند به منافقین وکفار هشدار داده است که فرقی

 ندارد که کفر تان را آشکار کنید ویا همانند منافقین سیاست

 دوگانه انتخاب نمائید همه شما در محاصره الهی قرار دارید که

 راهی بجز تسلیم شدن ندارید واگر تسلیم نشدید تنها چیزی که

 برای خویش می توانید از این پایداری در مقابل خداوند بدست

 آورید هلاکت است وبس.

نظرات 3 + ارسال نظر
بحلی یکشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:01 ب.ظ http://www.tahrui.blogsky.com

سلام استاد

خسته نباشی بابت مطلب جدید ت جزاکم الله خیر .

ممنونم استاد بابت اسامی که برام فرستادی اسم زیبای بودن ولی من چون خودم تواین کار جماعت بودم وهستم بیشتر این اسم را می پسندم . باز هم ممنونم از راهنمایت موفق وبایدار باشی یاحق

[ بدون نام ] چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:54 ق.ظ

ای بابا
این که معنی ظاهری آیات بود یعنی شما در اصل آیه رو معنی کردی ولی در مورد این که این آتیش منظور چیه و خدا اون رو خاموش میکنه

شما که به قولی اند یشمندی به قول عامه زیر دیپلم بگو یعنی چی این مثال

البته ناگفته نمونه اگه خواستید جواب بدید اونم اگه, نمیگم حتما, طوری پاسخ بدید که با تمام وجودم حس کنم این آتش که منافقان روشن کردند یعنی چی

[ بدون نام ] چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:57 ق.ظ

راستی یادم رفت من یک بازدید کننده گذرا هستم اگه خواستید جواب بدید به ایمیلم جواب رو بفرستید این هم ایمیلم

hamid_delkesh@yahoo.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد