X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩
کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَلا تُبْطِلُوا أَعْمَالَکُمْ (33) (سوره محمد) .ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید از الله اطاعت نمایید و از رسول الله پیروی نمایید (وبا مخالفت با دستورات الله و رسول) اعمالتان را باطل نکنید


تحقیق احادیث:


بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1389

توضیح چند کلمه قرآنی  

                          

                        (1)  معنای دین

 

دین در لغت عربی به معانی مختلفی می آید که مهمترین آنها سه

 معنای زیر می باشد که در قرآن نیز عموما به همین معناها بکار

 برده شده است:

 

1 ) دین به معنای سزا وجزا مانند: مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (4)

(سوره فاتحه) یعنی پادشاه ومالک روزسزا وجزا.

 

2 ) دین به معنای اطاعت وفرمانبرداری مانند :  وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ

لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ.......(5) (سوره بینة) یعنی به

 آنها دستور داده نشده مگر اینکه مخلصانه وبدون شرک فقط از

 معبود بر حق اطاعت وفرمانبرداری کنند.

 

3 ) دین به معنای قانون، نظام وشریعت مانند: لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ

 (6) (سوره کافرون) یعنی : نظام وقانون شما از شما وشریعت

من از خودم.

 

                            (2) معنای قرآن

 

آخرین کتاب آسمانی که خداوند عزّ وجلّ برای هدایت بشر برآخرین

پیامبرش محمد صلی الله علیه وآله وسلم فرستاده نامهای متعددی دارد

 و مشهورترین آنها (قرآن ) است، (قرآن) از( قرأ) که به معنای جمع

 نمودن وپیوند دادن کلمات وحروف به یک دیگر است، گرفته شده و

( قراءة) یعنی در ترتیل کلمات وحروف را به هم پیوند دادن.

 قرآن بروزن فعلان ودر اصل مصدر است که به معنای خواندن

می آید وبه معنای مفعولی نیز استفاده می شود یعنی خوانده شده.

کلمه ( قرآن ) بر هر آیه ی از آیات قرآن ونیز بر کل قرآن استعمال

 می شود.

وحکمت این نام شاید این باشد که این کتابی است که باید خوانده شود

 نه این که در طاق فراموشی گذاشته شده وبه آن هیچ توجهی نشود .

چه کنیم که متأسفانه امروزه بسیاری از مسلمانان، خواندن وتلاوت

 نمودن این کتاب آسمانی که معنایش خواندن وتلاوت نمودن است،

را نمی دانند ، و در حالیکه خداوند منان این کتاب آسمانی  وجاوید

 خویش را فرستاده تا ما خوانده، معنایش را دانسته، بدان عمل نموده

 و به دیگران نیز برسانیم.

 

                       (3) معنای عبادت  

 

عبادت در اصل به معنای تابع بودن ، رام بودن ودر مقابل کسی

طوری تسلیم شدن که با او هیچ نوع مبارزه ننمودن تا او به میل

خودش هر گونه که بخواهد خدمت بگیرد؛ می آید.

عربها به شتری که کاملا رام شده باشد می گویند: بعیرمعبّد.

ماده وحروف اصلی کلمه (عبد) به معانی زیر می آید:

1 ) غلامی .

2 ) پیروی نمودن و رام بودن .

3 ) پرستش نمودن.

4 ) مانع شدن از رفتن به نزد کسی.

5 ) به کسی وابسته بودن .

از این معنای که برای این کلمه می آید معلوم می شود که اصلی

ترین معنای این کلمه (بزرگی وقدرت کسی را طوری پذیرفتن که

 در مقابل آن اعلان آزدی وخود مختاری نکردن و سرکشی را رها

 کردن و برای او رام وتابع شدن وغلامی او را پذیرفتن) می باشد.

پس معلوم شد وقتی الله مهربان در قرآن به ما (عبد) می گوید یعنی

ما غلام وبرده او بوده و در مقابل او تسلیم هستیم وهیچ اعتراضی

به دستورات او نداشته وتابع دستورات او هستیم.

وهرگاه می فرماید: (ایّاک نعبد) یعنی فقط تورا پرستش می کنیم و

فقط در مقابل تو رام هستیم .

عبادت در حقیقت به هر دستور الله متعال گویند که به ما دستور 

اجرای آن را داده شده است یعنی تمام امر ونهی شریعت اسلامی

همه عبادت اند وهمه وهمه فقط باید برای الله منان انجام وطبق

 دستور او وفقط برای رضای او انجام شود.

در حقیقت هر عملی که در آن اراده ونیّت ، رضای معبود برحق

وبرابری با شریعت در آن باشد آن عمل عبادت است.

 

 

                          (4) معنای کلمه ( الله )

 

یکی از کلماتی که بسیار در قرآن واحادیث نبوی بکار برده شده

کلمه (الله ) می باشد ومعمولا بسیاری ازمسلمانان معنای واقعی این

 کلمه را خوب نمی دانند ، بنا براین بسیاری دچار شرک وکفر

می شوند.

ماده اصلی کلمه الله (همزه ولام وهاء) می باشد ودر لغت عرب

این ماده به معنای زیر می آید:

1 – أله = با او آرامش گرفت.

2- أله = پناه داد.

3- أله = شیفته شد.

4- أله = علاقه شدید داشت.

4- أله = پرستش نمود.

اگر دقیق به این معنای فکر کنیم خواهیم دانست که (الله) یعنی

ذاتی است که انسان با او آرامش گرفته ،در زمان مشکلات به

او پناه برده، شیفته او بوده ، به او علاقه شدید داشته وفقط او را

 باید پرستش نماید.

لذا اگر بخواهیم کلمه (الله) را مختصر ترجمه نماییم باید بگوییم

که (الله) یعنی: معبود برحق یعنی ذاتی که باید او پرستش شود

واین حق او بر بندگان است.

اما اینکه عموما در فارسی (الله) را به (خدا) ترجمه می کنند

این ترجمه بیانگر تمام مفاهیم ومطالبی که درکلمه (الله) است

 نخواهد بود زیرا در اصل (خدا) در فارسی یعنی : به معنای

رئیس و سرپرست وکسی که امور خواصی را بعهده داشته باشد

 مانند اینکه به رئیس یک روستا و یا محله می گویند (کد خدا)

وبه ملوان کشتی می گویند (ناو خدا).




طبقه بندی:
ارسال توسط ابوشعیب اسفندیار شجاعی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
سنّت زنـده بـاد
أوقات نماز بیش از شش میلیون شهر در دنیا
کشور:
قـرآن زنده بـاد
إِنَّمَا کَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِینَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ أَنْ یَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُوْلَئِکَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ (51) وَمَنْ یُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَخْشَ اللَّهَ وَیَتَّقِیهِ فَأُوْلَئِکَ هُمْ الْفَائِزُونَ (52) (سوره نور) مسلمانان واقعی هر گاه به سوی الله ورسولش فراخوانده شوند تا در میان آنها فیصله و قضاوت نماید می گویند که شنیدیم و پیروی نمودیم کامیابان واقعی اینها اند***و هر کس که از الله و رسولش پیروی کند و از الله بترسد و (از مخالفت با او) پرهیز کند اینها پیروزان و کامیابان اند.
بدعات مرده باد
عرباض بن ساریه رضی الله عنه می فرمایند: روزی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در میان ما برای سخنرانی بلنده شده و برای ما سخنرانی بلیغ ورسائی را ایراد فرمودند که دلها از آن ترسید و چشمان اشکبار شد ، ما گفتیم ای رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گویا که این سخنرانی فردی است که می خواهد ازهمراهانش جدا شده وبا آنها خدا حافظی کند، پس به ما توصیه نمایید، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من شما را به پرهیزگاری و اینکه بشنوید و پیروی کند از امیرتان گرچه بر شما غلام و برده ای بعنوان امیر گمارده شود، آری قطعا کسانی که بعد از من زندگی می کنند اختلافات زیادی را مشاهد خواهند نمود. پس بر شماست که در آن وقت به سنّت من و سنّت رهبرهای درست وراه یافته عمل نموده و آنها را با دندانهایتان محکم بگیرید، و از هر بدعت و نوآوری در دین پرهیز کنید زیرا هربدعتی گمراهی است. (این حدیث را ابوداود (4607) و ترمذی (2678) وابن ماجه (42) و برخی دیگر ازکتب حدیثی روایت نموده اند.

شارژ ایرانسل

دانلود

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

شادشاپ

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا