X
تبلیغات
نماشا
رایتل
۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩
کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَلا تُبْطِلُوا أَعْمَالَکُمْ (33) (سوره محمد) .ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید از الله اطاعت نمایید و از رسول الله پیروی نمایید (وبا مخالفت با دستورات الله و رسول) اعمالتان را باطل نکنید


تحقیق احادیث:


بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 7 تیر‌ماه سال 1389

معنای علوم القرآن    

 

علوم جمع علم است و (علم) در اصل معنای لغوی خود یعنی 

 

 (فهم و درک) ، ولی بعدا  به مجموعه مسایل مرتبط به یکدیگر 

 

 (علم) گفته شده است و این کلمه به این معنی مشهور است.  

 

علوم القرآن : یعنی علمی که در آن از مباحث متعلق به قرآن 

 

 همانند : ناسخ ومنسوخ، مکی ومدنی و دیگر مسایل مرتبط به آن 

 

 بحث و گفتگو شود. 

 

گاهی علماء بر این علم نام (اصول التفسیر) را نیز اطلاق می  

 

کنند، زیرا در این علم مباحثی وجود دارد که دانستن آنها برای  

 

یک مفسر ضروری است. 

 

معنای قرآن 

   

قرأ به معنای جمع شدن و به هم پیوستن است وقرائت به یکدیگر 

 چسپاندن حروف وکلمات در خواندن قرآن گویند. 

قرآن در اصل همانند القراءة، مصدر قرأ قراءة و قرآنا است. 

 ومعنایش خواندن می باشد. 

قرآن مصدر وبر وزن فعلان می باشد که معنای مفعولی دارد  

یعنی خوانده شده .  

قرآن نام آخرین کتاب الهی است که برآخرین پیامبر الهی یعنی 

 محمد بن عبدالله صلی الله علیه وآله وسلم نازل شده است.  

علماء اسلام قرآن را چنین تعریف نمودند: کلام الله المنزّل علی 

 محمّد صلی الله علیه وآله وسلم ،المتعبد بتلاوته ، المنقول الینا نقلا 

 متواترا.  

یعنی : قرآن سخن الله است که از جانب الله متعالی بر محمّد صلی 

 الله علیه وآله وسلم نازل شده و تلاوت آن عبادت محسوب می  

شود وبرای ما بصورت متواتر نقل شده ورسیده است.  

در قرآن علاوه از کلمه قرآن نامها وصفات دیگری نیزبرقرآن 

 اطلاق شده است که ما در این جا بعضی از آنها را بعنوان مثال 

 ذکر می کنیم:  

1 = الکتاب . (نوشته شده ).  

 2 = الفرقان . (جدا کننده حق از باطل ).  

 3 = الذکر . (پند واندرزبرای بشریّت).  

 4 = التنزیل .(نازل شده از جانب الله مهربان).  

 5 = نور .(روشنائی برای افراد).  

 6 =هدی .(برنامه هدایت برای انسانیت).  

 7 = مبارک .(بابرکت قرارداده شده برای همه). 

 8= مبین .(روشنگر وآشکار کننده مسایل برای انسانها).  

 9 = بشری .(بشارت و خبر خوش برای مسلمانان نیک کردار). 

 10 = بشیر .(بشارت دهنده به بهشت ورحمت الهی).   

11 = نذیر. (ترساننده از جهنم وعذاب الهی).  

 وغیره  

هر یک از این نام ها واوصاف بنا بر خصوصیات و ویژگیهای 

 است که در قرآن آخرین کتاب الهی وجود دارد. 

 

 

فرق قرآن با حدیث قدسی   

 

 

حدیث قدسی : حدیث در لغت به معنای چیز جدید می آید  

، و قدسی یعنی: نسبت داده شده به ذات مقدس الله مهربان 

 می باشد، و در اصطلاح : به حدیث قدسی به حدیثی گویند : 

 که آن را رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم از الله مهربان  

روایت کند؛ بعنوان مثال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم  

بگوید : الله متعال چنین فرموده است.

ولی در میان قرآن و حدیث قدسی فرق های وجود دارد که در 

 زیر آنها را بیان می نمائیم: 

1 = الفاظ و معنای قرآن هر دو از جانب الله متعال اند که توسط 

 جبرئیل بر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نازل شده است ولی 

 حدیث قدسی مفهوم ومعنایش از الله است ولی الفاظش از جانب 

 رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم می باشد. 

2 = ازکفار خواسته شده که اگر توان آوردن همانند قرآن را  

دارندحتی یک سوره همانند آن را بیاورند ولی در باره آوردن  

 همانندحدیث قدسی از آنها چنین درخواستی نشده است. 

3 = تلاوت قرآن عبادت بوده و در نماز خوانده می شود ولی 

 خواندن حدیث قدسی به عنوان تلاوت در نماز جایز نیست. 

4 = تمام کلمات، آیات وسورهای قرآن متواتر اند ولی حدیث 

 قدسی این گونه نیست. 

5 = تمام کلمات و آیات قرآن صحیح اند ولی در احادیث قدسی 

 ضعیف نیز وجود دارد. 

6 = قرآن فقط به الله نسبت داده می شود ولی حدیث قدسی گاهی  

به خدا نسبت داده می شود چون دراصل سخن از ایشان است  

ولی گاهی نیز به رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم نسبت داده  

می شود زیرا ایشان رساننده این خبر از جانب الله متعال  

می باشند.




طبقه بندی:
ارسال توسط ابوشعیب اسفندیار شجاعی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
سنّت زنـده بـاد
أوقات نماز بیش از شش میلیون شهر در دنیا
کشور:
قـرآن زنده بـاد
إِنَّمَا کَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِینَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ أَنْ یَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُوْلَئِکَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ (51) وَمَنْ یُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَخْشَ اللَّهَ وَیَتَّقِیهِ فَأُوْلَئِکَ هُمْ الْفَائِزُونَ (52) (سوره نور) مسلمانان واقعی هر گاه به سوی الله ورسولش فراخوانده شوند تا در میان آنها فیصله و قضاوت نماید می گویند که شنیدیم و پیروی نمودیم کامیابان واقعی اینها اند***و هر کس که از الله و رسولش پیروی کند و از الله بترسد و (از مخالفت با او) پرهیز کند اینها پیروزان و کامیابان اند.
بدعات مرده باد
عرباض بن ساریه رضی الله عنه می فرمایند: روزی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در میان ما برای سخنرانی بلنده شده و برای ما سخنرانی بلیغ ورسائی را ایراد فرمودند که دلها از آن ترسید و چشمان اشکبار شد ، ما گفتیم ای رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گویا که این سخنرانی فردی است که می خواهد ازهمراهانش جدا شده وبا آنها خدا حافظی کند، پس به ما توصیه نمایید، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من شما را به پرهیزگاری و اینکه بشنوید و پیروی کند از امیرتان گرچه بر شما غلام و برده ای بعنوان امیر گمارده شود، آری قطعا کسانی که بعد از من زندگی می کنند اختلافات زیادی را مشاهد خواهند نمود. پس بر شماست که در آن وقت به سنّت من و سنّت رهبرهای درست وراه یافته عمل نموده و آنها را با دندانهایتان محکم بگیرید، و از هر بدعت و نوآوری در دین پرهیز کنید زیرا هربدعتی گمراهی است. (این حدیث را ابوداود (4607) و ترمذی (2678) وابن ماجه (42) و برخی دیگر ازکتب حدیثی روایت نموده اند.

شارژ ایرانسل

دانلود

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

شادشاپ

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا