۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

چه کنیم که عقائد درستی داشته باشیم؟

چه کنیم که عقائد درستی داشته باشیم؟

جریانات اعتقادی ومسایل ایمانی از مهم ترین کارها وضروری ترین امور یک مسلمان است ، اسلام به عقید وایمان اهمیت خاص ویژه ای قایل است وبدین سبب بود که در دوران مکی عموما بر مسایل اعتقادی و امور ایمانی تکیه می شد واحکام بیشتر در دور مدنی نازل شدند تؤام با این در دوران مدنی نیز مسایل عقیدتی فراموش نشده بود بلکه همیشه برآن تأکید می شد.

بدین سبب بود که صحابه رضی الله عنهم و نیاکان گذشته ما بر مسایل اعتقادی و ایمانی اهمیت خاصی می دادند؛ ولی متأسفانه مسلمانا امروزی و عصر حاضر به مسایل ایمانی واعتقادی کمتر اهمیت می دهند وبر عکس به چیزهای از قبیل مستحبات توجه خاصی می نمایند که اسلام زیاد به آنها اهمیت داده نشده بلکه فی الواقع آنها امور زایدی براصل مسایل ، ارکان وعقاید اند و برای کسانی است که علاقه خاصی به عبادات دارند و بر کسی فرض وضروری نیست و اجرای آنها ثواب ولی ترک آنها گناه نیست.

آری دوستا آنچه که باید به آن اهمیت زیادی داد و هر گز در آن کوتاهی نکرد ارکان وفرائض دینی است ومهم تر ازاینها مسایل اعتقادی وایمانی است.

نکته دیگری که نیاز است در اینجا بیان شود این است که متأسفانه نود در صد مسلمانان عصر حاضر عقایدیشان مورثی است و هیچ تحقیقی پیرامون آن انجام نشده است یعنی بر عقیده ای مانده اند که پدران واجدادشان بر آن بوده اند وبدون اینکه تحقیقی کنند و بررسی نمایند چشم وگوش بسته قبول نمودند و بر آن فخر می کنند ودر حالیکه باید به تحقیق وبر رسی رجوع نموده تا با دلیل ومدرک عقیده ای را پذیرفته باشد آن وقت است که از ایمان ودینش لذت خواهد برد و عدم لذت ایمانی که امروزه در میان مسلمانان مشاهد می شود در اصل همین مورثی و بی تحقیق آنان در این باره است.

بنده بطور گذرا ومختصر چند چیز را بیان خواهم نمود تا با رعایت آنها ایمان وعقاید ما از حالت مورثی وخرافاتی به حالت تحقیق و واقعی مبدل گردد وتا از ایمان خویش لذت برده و به دین خویش پایبند تر گردیم :

1 = خالی الذهن به قرآن و سنّت صحیح رجوع نمودن.

2 = تعصبات فکری ومذهبی را بدور ریختن.

3 = با دلیل به یک چیز معتقد شدن.

4 = خرافات خلاف عقل وشرع را بدور ریختن.

5 = کا ملا داخل اسلام شدن.

6= قایل به عقاید سلیقه نبودن.

7 = واقع گرا بودن.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد