۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

شرائط تکفیر یک فرد

 

 

شرائط تکفیر یک فرد 

 

 

یکی از مصیبتهای بزرگی که امروزه دامنگیر جامعه اسلامی شده 

 و بالاخص جوانان جذباتی و حماسی ما را تحت تأثیرخویش  

قرار داده مسأله تکفیر است جوانا ن عزیزما از آنجائی که از 

 یک سو حماسی ، کم علم ، دارای تعصبات فکری و نسبت 

 به علماء وروحانیون واقعی بی اعتماد اند و از سوی  

دیگر انحرافات جوامع بشری و اوضاع نابسامان  

حکومت های منسوب به اسلام و حکام را که می بینند روی به 

 فکر انحرافی تکفیر آورده مسلمانان را تکفیرنموده و خون  

ومال آنها را برای خویش حلال دانسته، دنیا و آخرت  

خویش را با دنیای زیبای دیگران به آتش کشانده و خواب آرام  

را از چشم مسلمانان گرفته و عرصه را برآنها تنگ نموده وخود  

را نیز دچار فشارهای روحی و روانی می کنند.

آری این دوستان و جوانان عزیز اگراندکی جذبات و 

احساسات خویش را تعادل داده ، تعصبات فکری را کنار 

 گذاشته ، به علم و دانش خویش می افزودند و با علماء 

 و روحانیون واقعی در ارتباط می بودند و از راهنمائیها  

آنها بخوبی استفاده می کردند هر گز دچار چنین افکاری 

 نمی شدند.

جوانان عزیز و دوستان محترم، بسیاری از مردم در جهالت  

کامل بسر می برند وبرای آنها حقایق آنگونه که باید وشاید  

واضح نگشته است ما باید قبل از تکفیر افراد به تعلیم آنها  

بپردازیم زیرا وظیفه هر پیامبر و داعی قبل از همه رساندن  

احکام الهی به مردم وآگاه نمودن آنها است و مسأله تکفیر  

مسأله ثانوی و یک حکم تشریعی است که در اختیار من وتو  

نیست که هرکس را بخواهیم تکفیر کنیم واز هرکس که  

خوش مان آمدم کلید بهشت را به تقدیم نموده او را مسلمان  

واقعی معرفی کنیم.

بعد از این مقدمه کوتاه دوست دارم تا معنای کفر وشرائط تکفیر 

 و موانع آن را برای خوانندگان محترم بیان نمایم تا شاید 

 برای بعضیها که فریب این نوع افکار را خورده، کمی بخود 

 آمده واندکی دراین باره اندیشیده وبه فکر اصلاح خویش گردد. 

کفردر لغت به معنای پوشاندن است.

 ودراصطلاح : با آگاهی ، قصدا و بدون هیچ تأویل واجباری ؛ 

 سخنی را برزبان آوردن ویا عملی را انجام دادن که به نص  

قرآن واحادیث صحیح نبوی صلی الله علیه وآله وسلم کفرباشد 

 وباعث اخراج فرد از اسلام گردد. 

در بحث تکفیر دوچیز مطرح است : 

1 = تکفیر افکار ، اعمال واقوال. 

2 = تکفیر افراد واحزاب و مذاهب. 

برای فهمیدن این تقسیم به مثال زیر توجه نمایید بعنوان  

مثال : سجده غیر الله شرک و کفر است ولی آیا اگر فردی را 

 دیدیم که سجده غیر الله می نماید آیا می شود به او کافر  

گفت . اینجاست که نباید عجله نمود وباید دید که آیا شرائط  

تکفیر در این فرد یافت می شود؟ وآیا موانع رفع شده است یا  

خیر؟ و اگر دیدیم که شرائط یافت شده وموانع هم رفع شده  

حالا تکفیرش جایز است . 

حالا توجه فرمایید که شرائط و موانع تکفیر چیست: 

برای تکفیر یک فرد وجود دو چیز ضروری است: 

1 = وجود دلیل صریحی از قرآن وسنت صحیح برکفر بودن  

عمل ویا سخنی که از فرد مورد نظر سر زده است.

2 = وجود شرائط و رفع موانع از فردی که مرتکب آن عمل  

کفری شده.

شروطی که اگر در فرد یافت شود وسپس عمل کفری را  

مرتکب شود می شود او را تکفیر کرد:

1 = عالم و آگاه باشد وجاهل و نادان نباشد.

2 = عمدا بدون خطا آن عمل را انجام دهد.

3 = باختیار و بدون هیچ اجبار واکراهی آن عمل را انجام دهد.

لذا هر کسی که عمل کفری را عمدا و با آگاهی کامل و بدون  

هیچ اجباری انجام داد آن وقت می شود که آن فرد را تکفیر نمود.

واز شرائط بالا ؛ موانع تکفیررا می توان به ترتیب زیر بیان نمود:

1 = عدم آگاهی، جهالت ، نرسیدن احکام وعدم اقامه حجت  

بر فرد.

2 = خطا کاری ویا قولی که بدون قصد واراده از فرد  

صورت گیرد.

3 = تأویل و توجیح نمودن عمل ویا قولی را که فرد انجام می دهد.

4 = اجبار واکراه بر گفتن سخن و یا انجام کاری .

لذا اگر کسی کاری را مرتکب شد که از نظر شرعی کفر است  

ولی آن فرد بنا بر عدم آگاهی ویا خطائی ویا با تأویل و توجیح  

آن را انجام داده گرچه آن عمل را کفر می دانیم ولی انجام دهنده 

 آن را کافر نمی دانیم.

درپایان بحث دوست دارم که چند حدیث صحیحی را در این 

 باره بیان نمایم تا بحث ما؛ با گفتار گوهر بار رسول الله صلی 

 الله علیه وآله وسلم عطر آگین شود:

1 = در روایت صحیح مسلم آمده که رسول الله صلی الله علیه  

وآله وسلم فرموده اند:  تمام چیزهای یک مسلمان از قبیل  

ریختن خون او، خوردن مال وریختن آبروی وی بر هر  

مسلمان دیگری حرام است.

2 = در روایت بخاری آمده که رسول الله صلی الله علیه وآله  

وسلم فرموده اند: هرکس نماز ما را خواند وبه سوس قبله ما 

 رخ نمود و ذبیحه ما را خورد او مسلمانی است که تحت عهد  

وذمّه الله و رسولش می باشد.

3 = در روایت بخاری ومسلم آمده که رسول الله صلی الله علیه 

 وآله وسلم فرموده اند: همانا ریختن خونهایتان ، خوردن  

مالهایتان و ریختن آبروهایتان بر شما حرام است.

4 = در روایت بخاری ومسلم آمده که رسول الله صلی الله علیه  

وآله وسلم فرموده اند: هر فردی که به برادرش کافر بگوید کفر 

 به یکی از آنها باز می گردد ، اگر همانگونه که گفته باشد  

که خوب ورنه کفر به خود او باز می گردد.

ناگفته نماند که اکثرمطالب این مقاله از کتاب (البراء ة والتحذیر 

 من خطر التکفیر) نوشته عیسی مال الله فرج ، گرفته شده 

 که خوانندگان این مقاله را به خواندن این کتاب توصیه  

می کنم زیرا کتاب مذکور، کتابی است که جریان تکفیر ،علل و 

 راه های علاج آن را بسیار مختصر و مفید و مدلل بر رسی  

نموده است که الله مهربان به نویسنده آن پاداش نیک و 

جنت الفردوس نصیب فرماید .

 آمین یارب العالمین.

نظرات 1 + ارسال نظر
عبدالله چهارشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 05:37 ب.ظ

سلام
چی شد دوست عزیز؟؟؟؟؟؟؟؟
حداقل جواب سلاممو که بده.
قران میگه:
هنگامیکه به شما سلام شد جواب سلام را بهتر خطاب به سلام کننده برگردانید
از خدا هدایت همه مسلمانان به راه حق وحقیقت ونداشتن تعصب ولجاجت در پذیرفتن حق را خواستارم

علیکم السلام برادر عزیز از این که دیر به خدمت رسیدم و جواب سلام شما را دیر تر دادم ببخشید هدفی نداشتم جائی بودم که دسترسی به اینترنت نداشتم از این به بعد در خدمتم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد