۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

ترجمه نسائی از (حدیث (۱) تا (۳۰)

 

ترجمه نسائی  

 

از

 

                          (حدیث (۱) تا (۳۰)

 

 

کتاب الطهارة

 

کتاب پاکى

تأویل قوله عز وجل {إذا قمتم إلى الصلاة فاغسلوا وجوهکم

وأیدیکم إلى المرافق}

تفسیر این گفته  ذات باعزت وبزگوار ( چون خواستید براى

نماز بپا خیزید پس بشوئید چهرهایتان ودستهایتان را تا به

آرنج ....)

(1)= عن أبی هریرة أن النبی صلى الله علیه وسلم قال : إذا

استیقظ أحدکم من نومه فلا یغمس یده فی وضوئه حتى یغسلها

ثلاثا فإن أحدکم لا یدری أین باتت یده.

ازأبوهریره رضى الله عنه روایت است که پیامبر صلى الله علیه

وسلم فرمودند: هنگامی که هر یک از شما از خوابش بیدار مى

شود دستش را در آب وضواش غوطه ندهد تا اینکه آنرا سه

بار بشوید زیرا هیچ  یک از شما نمى داند که دستش شب را کجا

گذرانده است.

باب السواک إذا قام من اللیل

بحث مسواک زدن زمانیکه فرد شب از خواب بیدار مى شود

(2)=عن حذیفة قال : کان رسول الله صلى الله علیه وسلم إذا قام

من اللیل یشوص فاه بالسواک.

از حذیفه رضى الله عنه روایت است که رسول الله صلى الله

علیه وآله وسلم زمانیکه شب از خواب بیدار مى شدند دهانشان

را با مسواک مى مالیدند یعنى مسواک مى زدند.

باب کیف یستاک

بحث اینکه فرد چگونه مسواک بزند

(3)=  عن أبی موسى قال : دخلت على رسول الله صلى الله

علیه وسلم وهو یستن وطرف السواک على لسانه وهو یقول عأ

عأ.

ازأبو موسى رضى الله عنه روایت است که من بر رسول خدا

صلى الله علیه وسلم وارد شدم در حالیکه ایشان مسواک مى

زدند وکناره مسواک بر زبانشان بود وأع أع مى کردند.

باب هل یستاک الإمام بحضرة رعیته

بحث اینکه آیا امام مى تواند در حضور رعیتش مسواک بزند

(4)= عن أبی موسى قال : أقبلت إلى النبی صلى الله علیه

وسلم ومعی رجلان من الأشعریین أحدهما عن یمینی والآخر

عن یساری ورسول الله صلى الله علیه وسلم یستاک فکلاهما

سأل العمل قلت والذی بعثک بالحق نبیا ما أطلعانی على ما فی

أنفسهما وما شعرت أنهما یطلبان العمل فکأنی أنظر إلى سواکه

تحت شفته قلصت فقال إنا لا أو لن نستعین على العمل من أراده

ولکن اذهب أنت فبعثه على الیمین ثم أردفه معاذ بن جبلْ رضى

الله عنهما.

ازأبوموسى رضى الله عنه روایت است که من بهمراه دو نفر

دیگراز أشعریها که یکى ازآنها در سمت راست من ودیگرى

در سمت چپ من بود بنزد پیامبر صلى الله علیه وسلم و رفتیم

در حالیکه رسول الله صلى الله علیه وسلم مسواک مى زندند هر

نفردر خواست کار نمودند من گفتم قسم بذاتى که شمارا

پیامبربرحق فرستاده این دومرا از آنچه در دل داشتند مطلع

ننمودند ونه هم من خبرداشتم که اینها مى خواهند در خواست

کار نمایند ، واین در حالى بود که من به مسواک ایشان نگاه

مى کردم که زیر لب قرار داشته ولبشان را بلند نموده بود .

پیامبر صلى الله علیه وسلم فرمودند:ما نه ویا هر گزکمک نمى

گیریم بر کارى از کسى که خودش بخواهد ولى تو(أبوموسى)

برو.

رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم ایشان یعنى ابوموسى را

به یمن فرستادند وسپس پشت سرش معاذ بن جبل رضى الله

عنهما را فرستادند.

باب الترغیب فی السواک

بحث تشویق بر مسواک

(5)= عن عائشة عن النبی صلى الله علیه وسلم قال السواک

مطهرة للفم مرضاة للرب.

ازعایشه رضى الله عنها روایت است که  پیامبر صلى الله علیه

وآله وسلم فرمودند: مسواک پاک کننده دهان وباعث رضایت

پرودگار مى گردد.

الإکثار فی السواک

توصیه زیاد در باره مسواک

(6)= عن أنس بن مالک قال: قال: رسول الله صلى الله علیه

وسلم قد أکثرت علیکم فی السواک

ازأنس بن مالک رضى الله عنه روایت است که رسول الله صلى

الله علیه وآله وسلم فرمودند: من شما را زیاد به مسواک زدند

تشویق نمودم .

الرخصة فی السواک بالعشی للصائم

رخصت در مسواک زدن بعد ازظهر براى روزه دار

(7)=  عن أبی هریرة أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال

لولا أن أشق على أمتی لأمرتهم بالسواک عند کل صلاة

ازأبوهریره رضى الله عنه روایت است که رسول الله صلى الله

علیه وسلم فرمودند: اگر بر أمت من سخت نبودى به آنها دستور

مى دادم که بوقت هر نماز مسواک بزنند.

السواک فی کل حین

هر وقت مسواک زدن

(8)=   عن شریح قالقلت لعائشة بأی شیء کان یبدأ النبی

صلى الله علیه وسلم إذا دخل بیته قالت بالسواک

شریح فرموده است :که من به عایشه رضى الله عنها

گفتم :زمانیکه پیامبر صلى الله علیه وسلم وارد خانه مى شدند

اولا از چه کارى شروع مى کردند؟ فرمود: مسواک مى زدند.

ذکر الفطرة – الاختتان

بحث فطرت وختنه نمودن

(9)=   عن أبی هریرة عن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال :

الفطرة خمس الاختتان والاستحداد وقص الشارب وتقلیم الأظفار

ونتف الإبط

ازأبو هریره رضى الله عنه روایت است که رسول الله صلى الله

علیه وسلم فرمودند:فطرت پنج است، ختنه نمودن، تراشیدن

شرمگاه ، کوتاه کردن سبیل ، کوتاه نمودن ناخونها و کندن

موى زیر بغل.

تقلیم الأظفار

کوتاه نمودن ناخونها

(10)= عن أبی هریرة قال: قال رسول الله صلى الله علیه وسلم

خمس من الفطرة قص الشارب ونتف الإبط وتقلیم الأظفار

والاستحداد والختان

ازأبو هریره رضى الله عنه روایت است که رسول الله صلى الله

علیه وسلم فرمودند: پنج چیز جزء فطرت است، کوتاه کردن

سبیل ، کندن موى زیر ، کوتاه نمودن ناخونها ، تراشیدن

شرمگاه و ختنه نمودن.

نتف الإبط

کندن موی زیربغل

(11)= عن أبی هریرة عن النبی صلى الله علیه وسلم قال:

خمس من الفطرة الختان وحلق العانة ونتف الإبط وتقلیم

الأظفار وأخذ الشارب

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله

علیه وسلم

فرمودند:پنج چیز جزء فطرت است، ختنه نمودن، تراشیدن موی

شرمگاه، کندن موى زیر ، کوتاه نمودن ناخونها و گرفتن

وکوتاه کردن سبیل.

حلق العانة

تراشیدن موی شرمگاه

(12)= عن ابن عمر أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال:

الفطرة قص الأظفار وأخذ الشارب وحلق العانة

ازابن عمر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلى الله

علیه وسلم فرمودند: کوتاه نمودن ناخونها ، گرفتن وکوتاه

کردن سبیل وتراشیدن موی شرمگاه جزء فطرت وسرشت

است.

قص الشارب

قیچی نمودن وکوتاه کردن سبیل

(13)= عن زید بن أرقم قال: قال رسول الله صلى الله علیه

وسلم من لم یأخذ شاربه فلیس منا

اززید بن أرقم رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلى

الله علیه وسلم فرمودند: کسی که سبیلش رانگیرد وکوتاه نکند از

ما نیست.

التوقیت فی ذلک

مدت زمانی که باید در آن این اعمال انجام شود

(14)= عن أنس بن مالک قال وقت لنا رسول الله صلى الله علیه

وسلم فی قص الشارب وتقلیم الأظفار وحلق العانة ونتف الإبط

أن لا نترک أکثر من أربعین یوما وقال مرة أخرى أربعین لیلة

ازأنس بن مالک رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلى

الله علیه وسلم در گرفتن وکوتاه کردن سبیل ، کوتاه نمودن

ناخونها ، ،تراشیدن موی شرمگاه وکندن موی زیربغل برای ما

مدت زمانی را معین نمودند که ازچهل روزبیشتر رها نکنیم

وراوی یکبار گفته که چهل شب(یعنی در این مدت حد اقل

یکبار این اعمال را انجام شود)

إحفاء الشارب وإعفاء اللحى

سبیل را خوب کوتاه نمودن وریش رها و بلند گذاشتن

(15)= عن ابن عمر عن النبی صلى الله علیه وسلم قال أحفوا

الشوارب وأعفوا اللحى

از ابن عمر رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله

علیه وسلم فرمودند : سبیلها را خوب کوتاه کنید وریشها را

رها وبلند بگذارید.

الإبعاد عند إرادة الحاجة

بهنگام اراده قضای حاجت به مکان دوری رفتن

(16)= عن عبد الرحمن بن أبی قراد قال خرجت مع رسول الله

صلى الله علیه وسلم إلی الخلاء وکان إذا أراد الحاجة أبعد

ازعبد الرحمن بن أبی قراد رضی الله عنه روایت است که من

بهمراه رسول الله صلى الله علیه وسلم برای قضای حاجت به

بیرون رفتم ایشان زمانیکه می خواستند قضای حاجت نمایند به

دور ترین مکان می رفتند.

(17)= عن المغیرة بن شعبة أن النبی صلى الله علیه وسلم کان

إذا ذهب المذهب أبعد قال فذهب لحاجته وهو فی بعض أسفاره

فقال ائتنی بوضوء فأتیته بوضوء فتوضأ ومسح على الخفین

ازمغیره بن شعبه رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلى

الله علیه وسلم هرگاه که برای قضای حاجت می رفتند به دور

ترین مکان می رفتند .

مغیره می گوید: رسول خدا صلی الله علیه وسلم در یکی از

سفرهایشان برای قضای حاجت رفتند وچون تشریف آوردند

فرمودند : که برایم آب وضو بیاور من برایشان آب وضو

آوردم وایشان وضو گرفتند وبر موزهایشان مسح نمودند.

الرخصة فی ترک ذلک

اجازه ورخصت در ترک دور رفتن (بهنگام قضای حاجت).

(18)= عن حذیفة قال کنت أمشی مع رسول الله صلى الله علیه

وسلم فانتهى إلى سباطة قوم فبال قائما فتنحیت عنه فدعانی وکنت

عند عقبیه حتى فرغ ثم توضأ ومسح على خفیه

از حذیفه رضی الله عنه روایت است که من بهمراه رسول الله

صلى الله علیه وسلم راه می رفتم که به زباله دان قومی رسیدند

سپس ایستاده ادرار نمودند من یکطرف رفته ودور شدم که مرا

صدا زد ومن آمدم تا پشت سر ایشان ایستادم تا اینکه ادرار

نمودند وسپس وضو گرفته وبر موزهایشان مسح نمودند.

القول عند دخول الخلاء

دعای هنگام ورود به توالت

(19)= عن أنس بن مالک قال کان رسول الله صلى الله علیه

وسلم إذا دخل الخلاء قال اللهم إنی أعوذ بک من الخبث والخبائث

ازأنس بن مالک رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلى

الله علیه وسلم فرمودند: هرگاه کسی از شما وارد توالت شد

بگوید : بار خدایا یقینا بنده از شر وبدی شیطانهای نر وماده بتو

پناه می برم.

النهی عن استقبال القبلة عن الحاجة

ممانعت از رخ بسوی بقبله نمودن بهنگام قضای حاجت

(20)= عن رافع بن إسحاق أنه سمع أبا أیوب الأنصاری وهو

بمصر یقول ما أدری کیف أصنع بهذه الکراییس وقد قال رسول

الله صلى الله علیه وسلم إذا ذهب أحدکم إلى الغائط أو البول فلا

یستقبل القبلة ولا یستدبرها

ازرافع بن إسحاق روایت است که از أبوأیوب أنصاری رضی

الله عنه در مصر شنیده است که می فرماید: نمی دانم با این

توالتها چه کنم ودر حالیکه رسول الله صلى الله علیه وسلم

فرموده است : هرگاه کسی از شما برای ادرار ویا مدفوع

نمودن رفت نه رخ بسوی قبله نمائید ونه بدان سو پشت گردانید.

النهی عن استدبار القبلة عند الحاجة

ممانعت از پشت به قبله نمودن بهنگام قضای حاجت

(21)= عن أبی أیوب أن النبی صلى الله علیه وسلم قال لا

تستقبلوا القبلة ولا تستدبروها لغائط أو بول ولکن شرقوا أو

غربوا

از أبوأیوب أنصاری رضی الله عنه روایت است پیامبر صلى

الله علیه وسلم فرموده اند : بهنگام ادرار ویا مدفوع نه رخ

بسوی قبله نمائید ونه بدان سو پشت گردانید. ولی بسوی مشرق

ویا مغرب پشت ورو گردانید.

الأمرباستقبال المشرق أو المغرب عند الحاجة

دستور به رخ نمودن به مشرق ومغرب بهنگام قضای حاجت

(22)= عن أبی أیوب الأنصاری قال: قال رسول الله صلى الله

علیه وسلم إذا أتى أحدکم الغائط فلا یستقبل القبلة ولکن لیشرق

أو لیغرب

از أبوأیوب أنصاری رضی الله عنه روایت است پیامبر صلى

الله علیه وسلم فرموده اند : بهنگام ادرار ویا مدفوع نه رخ

بسوی قبله نمائید ونه بدان سو پشت گردانید. ولی بسوی مشرق

ویا مغرب پشت ورو گردانید.

الرخصة فی ذلک فی البیوت

اجاز در رخ وپشت به قبله نمودن در چار دیواریهای خانها.

(23)= عن عبد الله بن عمرقال لقد ارتقیت على ظهر بیتنا

فرأیت رسول الله صلى الله علیه وسلم على لبنتین مستقبل بیت

المقدس لحاجته

ازعبد الله بن عمررضی الله عنهما روایت است که روزی بر

پشت خانه ی ما بالا رفتم که دیدم رسول الله صلى الله علیه

وسلم بر دو خشت خام نشسته ورخ به سوی بیت المقدس قضای

حاجت می نماید.

کتاب الطهارة

باب النهی عن مس الذکر بالیمین عند الحاجة

بحث ممانعت از دست راست را به آله تناسل زدن بهنگام

قضای حاجت

(24)= عن أبی قتادة  أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال

إذا بال أحدکم فلا یأخذ ذکره بیمینه.

ازأبوقتاده رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلى الله

علیه وسلم فرمودند: هرگاه کسی از شما خواست ادرار کند

بادست راستش آله تناسلش را نگیرد.

(25)= عن أبی قتادة قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم

إذا دخل أحدکم الخلاء فلا یمس ذکره بیمینه

ازأبوقتاده رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلى الله

علیه وسلم فرمودند: هرگاه کسی از شما وارد توالت شد بادست

راستش آله تناسلش را لمس نکند.

الرخصة فی البول فی الصحراء قائما

اجازه در ادرارنمودن در بیابان بصورت ایستاده

(26)= عن حذیفة أن رسول الله صلى الله علیه وسلم أتى

سباطة قوم فبال قائما.

حذیفه رضی الله عنه روایت نمودند: که رسول الله صلى الله

علیه وسلم به زباله دان قومی آمده وایستاده ادرار نمودند.

(27)=عن حذیفة قال إن رسول الله صلى الله علیه وسلم أتى

سباطة قوم فبال قائما.

حذیفه رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلى الله علیه وسلم

به زباله دان قومی آمده وایستاده ادرار نمودند.

(28)= عن حذیفة أن النبی صلى الله علیه وسلم مشى إلى

سباطة قوم فبال قائما ومسح على خفیه

حذیفه رضی الله عنه روایت نمود ند: که رسول الله صلى الله

علیه وسلم به زباله دان قومی آمده وایستاده ادرار

نمودند.وبرموزهایشان مسح نمودند.

البول فی البیت جالسا

در خانه (توالت) نشسته ادرار نمودن

(29)= عن عائشة قالت من حدثکم أن رسول الله صلى الله علیه

وسلم بال قائما فلا تصدقوه ما کان یبول إلا جالسا

عایشه رضی الله عنها فرمودند: هرکس به شما گفت :

که رسول الله صلى الله علیه وسلم ایستاده ادرار نموده است

حرفش را تأیید ننمائید زیرا ایشان بجز نشسته به روش دیگری

ادرار نمی نمودند.

البول إلى السترة یستتر بها

ادرار نمودن بسوی چیزی که انسان راازدید دیگران

مخفی دارد.

(30)= عن عبد الرحمن بن حسنة قال خرج علینا رسول الله

صلى الله علیه وسلم وفی یده کهیئة الدرقة فوضعها ثم جلس

خلفها فبال إلیها فقال بعض القوم انظروا یبول کما تبول المرأة

فسمعه فقال أو ما علمت ما أصاب صاحب بنی إسرائیل کانوا

إذا أصابهم شیء من البول قرضوه بالمقاریض فنهاهم صاحبهم

فعذب فی قبره

ازعبد الرحمن بن حسنه رضی الله عنه روایت است که روزی

رسول الله صلى الله علیه وسلم بنزد ما آمدند وبه دستشان

چیزی همانند سپر بود که آنرا گذاشته وسپس پشت آن نشسته

وبسوی آن ادرار نمودند بعضی از افراد گفتند: نگاه کنید ادرار

می نماید همانگونه که  زن ادرار می نماید. رسول خدا این

حرف راشنیدند وخطاب به آن فرد گفتند: آیا ندانستی که یار

بنی اسرائیلی به چه عذابی گرفتار شد چون بنی اسرائیل هر

گاه چیزی از ادرار بر آنها می ریخت آنجا را با قیچیها می

بریدند ولی این فرد آنها را از این کار ممانعت نمود وبدین

سبب در قبرش عذاب داده شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد