۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

راه حل اختلافات فی مابین

برادر گرامی چنین فرمودند:

جناب بسیاری از مشکلات اصلی هستند مثل تکفیر،مثل چگونه گی برخورد با حکام و... تا این مسائل برای مسلمانان روشن نشود و بر اجماع ویا جمهوری نزدیک به اجماع نرسند وحدت به وجود نخواهدآمد و تفرقه همچنان ادامه خواهد یافت...چگونه کسی که من از دیدگاه او کافر هستم مرا به عنوان برادر و دستم را به عنوان دست وحدت میپزید....؟

در جــــــــــــواب این برادر عزیز باید گفت:

برادرعزیز و گرامی ؛ اختلافات فی مابین ما مسلمانان از دو حالت خارج نیست یا در باره مسائلی است که در شریعت به دو گونه و یا به گونه های متعددی ثابت شده است همانند جریان نماز وتر که یک رکعتی ، سه رکعتی ،پنج رکعتی ، هفت رکعتی و نه رکعتی آن ثابت است وهمانند روش های متعددی که در باره نماز خوف از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در احادیث و روایات به ثبوت رسیده است و....لذا در این نوع مسائل هر مسلمانی که بر هر روشی عمل کند درست است و کسی حق ندارد که بر او اعتراض کند و بهتر این است که به همه روشها در اوقات مختلف جامه عمل پوشانده شود و به همه انوع سنت ها عمل شود.

و اما نوع دیگری از مسائل است که در شریعت یک نوع آمده ولی بنا بر برداشت های متفاوت از نصوص شرعی و یا بنا بر صحیح دانستن و یا ضعیف دانست بعضی از احادیث ویا علل دیگری این نوع اختلاف ایجاد شده است همانند اینکه آیا خون وضو را می شکند و یا خیر؟ و یا اعمال جزء اصل ایمان است؟ و یا خیر و آیا ایمان اضافه و کم می شود و یا خیر؟ و....... در این نوع مسائل باید با دل باز ،اخلاص کامل و کمال مهر و محبت و به نیّت به حق رسیدن با یکدیگر به بحث و گفتگو بپردازیم اگر به نتیجه و نقطه اتحاد رسیدیم که الحمد لله اختلاف برداشته وبه وحدت می رسیم واگر باز هم بنا بر برداشت های متفاوت و علل دیگر به نتیجه ای نرسیدیم؛ حالا بازهم به تحقیق و بحث و بررسی ادامه داده و به دون تکفیر و تفسیق یکدیگر همدیگر را معذور بدانیم و خیر خواه یک دیگر باشیم و یکدیگر را به دشمنان اسلام نفروشیم و دنیا و آخرت ما را تباه و برباد نکنیم.

نظرات 1 + ارسال نظر
شرفالدین مصلح شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:45 ب.ظ http://http://right-speak.blogfa.com

سلام علیکم
این فرموده پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم که:
[خداوند کسی را شاداب کند که سخنم راشنید؛سپس آن را بخاطر سپرد و آنگاه همانطور که آن را شنیده بود، به دیگران رساند.]
دوستان ما را موجاب نمود و تشویقی شد که وبلاگی را با عنوان (ســخــن حـــق) از احادیث پیامبر ایجاد نموده و حــال در پی شناخت این وبلاگ به مسلمانان را ه حق احتیاج به حضور گرم و یاری شما و لطف شما نسبت به این وب هستیم که ما را با لینک نمودن در وبلاگ خویش ما را در امر رساندن سخنان پر مایه آن حضرت یاریمان نمایید.
امید وارم مفید واقع شویم.
جزاک الله خیر
نویسنده وبلاگ سخن حق
افندی شرف الدین مصلح

علیکم السلام موفق پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد