۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

سی عامل اثرگذار درتربیت

سی عامل اثرگذار درتربیت

 

رساله که در حال خواند او هستید در حقیقت ترجمه رساله

(30 وسیلة للتأثیر التربوی) نوشته (أبو عبد الله الشدوی) است

که ازسایت عربی (صید الفوائد) گرفته و برای شما خواهر و

برادران دینی ترجمه شده است امیدوارم که این رساله کوچک

 برایتان مفید و برای بنده ونویسنده آن باعث اجر وثواب اخروی

 گردد.

الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا نبی بعده,,


در این شکی نیست که روند آموزشی یک عملیات متراکمی است

که نیازبه وقت و تلاش زیادی دارد وپیش ازآن نیز برای دادن

میوه رسیده اش با اجازه الله متعال نیاز به اخلاص و صداقت دارد

، من در این مقاله سعی خواهم نمود تا مهم ترین عوامل تأثیرگذار

 تربیتی که فرد تحت پروش را از مرحله ای به مرحله بالاتری

 منتقل داده وسطحش را بالا می برد را بیان کنم.


اکنون ، با این عوامل توجه نمایید:

1 - بر تری مربّی از فرد تحت تربیت در جوانب متعدد.


2 - اتصال قوی داشتن با الله متعال (و این خود ازمهم ترین

عوامل است).

3 - بیداری تربیتی (هدفم این است که باید مربّی حسی داشته باشد

 که با آن احوال فرد تحت تربیتش را دانسته وبتواند او را در

کارهای که از او سر میزند اصلاح نموده وبااو برخورد مناسبی

 را داشته باشد.  

4 - داشتن علم دینی.

5 - به همراه فرد تحت تربیت زندگی کردن (یعنی با فرد تحت

 تربیت در برخی از جنبه های زندگی مشارکت نمودن وارزش ها

و اصول را از خلال این زندگی به او انتقال دادن)

6 - قناعت داشتن به ایده.

7- داشتن اندوه ونگرانی برای این تربیت.

8 - باز بودن و انعطاف پذیربودن.

 9 - بذل وبخشش نمودن .   

10 - مراعات نمودن نیازهای فرد تحت تربیت (از نظرروحی ،

 مالی و اجتماعی).

11 - بهره برداری از حوادث وجریانات (سیرت پیامبرصلی الله

علیه وآله وسلم پراست از وقایعی که با آنها افراد را تربیت

نمودند).

12 - رعایت قاعده و قانون تبادل (هر فرد تحت تربیت شما

که پیشنهادی می دهد او به شما نزدیک تر می شود ، وهرگاه

 نسبت به بعضی از امور با او رک باشی او نیز با تو رک خواهد

 بود ، و غیره).

13 - بالا بودن اطلاعات و معلومات مربی.

14 – خوب تربیت دادن (کافی نیست که او را تربیت کنی مهم

این است که بهترین ومناسب ترین روش را در تربیت اختیار

 نمائی). 

15 - پیدا نمودن انگیزها.

16 - بازسازی و تنوّع.

17 - آگاهی مربّی (از فقه واقعیت ،از فقه موازنه واز فقه

 اولویت ها).

18 - توانایی برتشخیص توانها و رشد دادن آنها.

 19 - برنامه ریزی و مدیریت.

20 – رعایت قانون (نظریه مربی تاثیر زیادی در فرد تحت

تربیت دارد) هر گاه او را به صفتی نسبت دهی خواه مثبت ویا

منفی در او تأثیرات زیادی خواهد گذاشت .

 21 - وسعت افق دیدگاه.

22 - تسلط بر مهارت های پیگیری. .

 23 - عزت دادن و ستایش نمودن.

24 - ایجاد نمودن وسایل کمکی برای تربیت.

25 - تلاش برای حذف یا کاهش عواملی که تأثیرات منفی بر

فرد تحت تربیت می گذارد.

26 - سرپرستی مستمرودائمی .

27 - کلی وجامع بودن برنامه ها و تعادل در آنها.

 28 - توجه دادن به وسایل عملی در تربیت (از قبیل عمره ،

شب بیداری ، رفتن به کتابخانه........ و غیره).

29 - مشارکت اجتماعی با فرد تحت تربیت درشادیها واندوهایش.

30 – احساس انتقالی (یعنی اینکه فرد تحت تربیت خود احساس

کند که از مرحله ای به مرحله ی بالاتر و بزرگتری انتقال

می یابد).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد