X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩
کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَلا تُبْطِلُوا أَعْمَالَکُمْ (33) (سوره محمد) .ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید از الله اطاعت نمایید و از رسول الله پیروی نمایید (وبا مخالفت با دستورات الله و رسول) اعمالتان را باطل نکنید


تحقیق احادیث:


اذان، اقامه ونماز

 

 

اوقات نمازها  

 

 

نمازرکنی از ارکان اسلام و عبادتی است دارای اعمال وگفتار 

 

 خاصی که با الله اکبر شروع وبا سلام دادن به پایان  

 

می رسد.ترک آن بطورعمد کفراست واز سن بلوغ برهر مکلفی 

 

 فرض می شود ودر شبانه روزی پنج بار باید خوانده شود . 

 

قبل از اینکه از نماز و اعمال و گفتار نماز سخن به میان آورده 

 

 شود لازم است که از اوقات نماز بحث نمائیم. 

 

اوقات نماز به ترتیب زیر می باشد: 

 

1 = وقت صبح از طلوع فجر صادق (روشنی افقی که در پایان 

 

 شب در افق شرقی نمایان می شود) شروع وتا طلوع خورشید 

 

 ادامه دارد. 

 

2 = وقت ظهر اززوال( مایل شدن خورشید از میانه آسمان به 

 

 سمت مغرب) خورشید شروع وتا سایه هر چیز یک برابرآن شود 

 

 ادامه دارد. 

 

3 = وقت عصراز یک برابرشده سایه هر چیز شروع وتا غروب خورشید؛ ادامه دارد.

4 = وقت مغرب از غروب آفتاب شروع و تا پایان شفق(سرخی 

  

که بعد از غروب در افق غربی نمایان می شود) ادامه دارد. 

 

5 = وقت عشاء ازپایان شفق (سرخی که بعد از غروب در  

 

افق غربی نمایان می شود) شروع وتا نیم شب ادامه دارد. 

 

 

 

چند نکته بسیار مهم در باره اوقات نمازها 

 

 

در اینجا مناسب است چند نکته بسیار مهم نسبت به اوقات  

 

نمازها بیان شود که ما آنها را به ترتیب زیر بیان می نمائیم: 

 

1 = تمام نمازها را در اول وقت خواندن بهتر و دارای ثواب 

 

 بیشتری است به جز نماز عشاء که دیرترخواندن آن بهتر و  

 

دارای اجر وثواب بیشتری است. 

 

2 = در مسافرت در زمان گرما نماز ظهر را دیرتر خواندن بهتر 

 

 است. 

 

3 = هر کس یک رکعت نماز صبح را قبل از طلوع خورشید 

 

 خواند و بعدا خورشید طلوع کرد به نمازش ادامه دهد گویا این  

 

فردنماز را در وقت خوانده است . 

 

4 = هر کس یک رکعت نماز عصر را قبل از غروب خورشید 

 

 خواند و بعدا خورشید غروب کرد به نمازش ادامه دهد گویا این 

 

 فرد نماز را در وقت خوانده است . 

 

5 = وقت هر نمازی که فراموش شد ویا فرد به خواب رفت ؛ 

 

 زمانی است که بیاد فرد بیاید و یا از خواب بیدار شود.  

 

 

 

 

اوقات مکروهه  

 

 

 

بعضی از اوقات نماز خواندن در آنها مکروه است که به ترتیب  

 

زیر بیان می شوند: 

 

1 = زمان استواءخورشید(زمانی که خورشید در وسط آسمان  

 

است وزوال نشده)  تا اینکه خورشید زوال ( مایل شدن خورشید  

 

از میانه آسمان به سمت مغرب) کند. 

 

2 = زمان طلوع خورشید تا اینکه اندکی بالا بیاید. 

 

3 = زمان غروب خورشید تا اینکه غروب نماید. 

 

ناگفته نماند که نماز خواندن در این اوقات درکنار بیت الله ایرادی 

 

 ندارد وجایز است وبعد از نماز صبح وبعد از نماز عصرنیزنفل 

 

 خواندن ایرادی ندارد زیرا آنچه ایراد دارد خواندن نمازهای نفلی 

 

 درزمان طلوع وزمان غروب خورشید است. 

 

4 = سنّت خواندن وحتّی سنّت های صبح درزمان شروع فرض  

 

با جماعت.  

 

 

 

اماکن ممنوعه برای نماز  

 

 

 

تمام زمین برای امّت محمّدی جایگاه مسجد را دارد یعنی می شود 

 

 در آنجا ها نماز خواند بجز اماکنی که در زیر بیان می شنود  

 

که در آنها نماز خواندن درست نیست: 

 

1 = درخوابگاه وتویله شتران. 

 

2 = در گورستان ویا به سوی قبر. 

 

3 = در حمام . 

  

 

 

اذان  

 

 

 

اذان یعنی اعلان بدخول وقت نماز با الفاظ مخصوصی که در 

 

 احادیث صحیح آمده است و در ذیل بیان خواهد شد: 

 

 

 

الفاظ أذان 

 

1= الله اکبر، الله اکبر.  

 

2 = الله اکبر، الله اکبر.   

                                  

3 = أشهد أن لا اله الاالله  ، أشهد أن لا اله الاالله. 

 

4 = أشهد أن محمدا رسول الله ، أشهد أن محمدا رسول الله. 

 

5 = حیّ علی الصلاة ، حیّ علی الصلاة . 

 

6 = حیّ علی الفلاح ، حیّ علی الفلاح. 

 

7 = الله اکبر ، الله اکبر. 

 

8 = لا اله الا الله.  

 

 

 

ترجمه اذان  

 

 

 

1 = معبود به حق بزرگترین است، معبود به بزرگترین است. 

 

2 = معبود به حق بزرگترین است، معبود به بزرگترین است. 

 

3 = گواهی می دهم که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست ،  

 

گواهی می دهم که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست. 

 

4 = گواهی می دهم که محمّد فرستاده الله است، گواهی می دهم  

 

که محمّد فرستاده الله است. 

 

5 = بشتابید به سوی نماز، بشتابید به سوی نماز. 

 

6 = بشتابید به سوی کامیابی، بشتابید به سوی کامیابی. 

 

7 = معبود به حق بزرگترین است، معبود به بزرگترین است. 

 

8 = بجز الله دیگر معبود به حقی نیست.   

 

 

 

چند نکته مهم در باره أذان  

 

 

أذان از آنجائی که اعلانی برای شعائر اسلامی است ودر آن  

 

ابحاث عقیدتی وعملی (از قبیل توحید، رسالت و نماز) نهفته است 

 

 اسلام بدان اهمیت داده و مؤذنین را از اجر و ثواب خاصی  

 

بهرمندساخته است. 

 

 أذان دارای احکام خاصی است که در ذیل بیان خواهد شد: 

 

1 = أذان برای اهل هر شهر وروستای فرض کفایه است. 

 

2 = أذان برای افرادی که به تنهائی در بیانها و برون شهرها 

 

 وروستاها نمازمی خوانند سنّت است. 

 

3 = أذان برای نماز است نه برای جماعت تنها؛ لذا أذان برای  

 

تنها گذار نیز سنّت است . 

 

4 = صبح دو أذان دارد اوّلی قبل از وقت برای تهجّد ودوّمی بعد 

 

 ازدخول وقت صبح برای نماز صبح می باشد. 

 

5 = در أذان اوّل صبح که برای تهجّد است بعد از (حیّ علی 

 

 الفلاح)  دوبار (الصلاة خیر من النّوم) یعنی : نماز از خواب  

 

بهتر است، گفته شود. 

 

6 = گفتن(الصلاة خیر من النّوم) در أذان دوّم صبح که برای نماز 

 

 صبح است بدعت است. 

 

7 = ترجیح در أذان سنّت است . ترجیح یعنی اینکه مؤذن بعد از 

 

 چهار بار الله اکبر گفتن بار اوّل (أشهد أن لا اله الاالله  ، أشهد أن 

 

 لا اله الاالله.أشهد أن محمدا رسول الله ، أشهد أن محمدا رسول الله) 

 

 را بطور آهسته گفته وسپس دوباره با صدای بلند بگوید : (أشهد  

 

أن لا اله الاالله  ، أشهد أن لا اله الاالله.أشهد أن محمدا رسول الله ،  

 

أشهد أن محمدا رسول الله). وبعدا کلمات باقی مانده اذان را بگوید

 

8 = برای نمازهای قضائی أذان داده شود. 

 

9 = بجزنمازهای پنجگانه و نماز جمعه برای دیگر نمازها أذان 

 

 داده نشود. 

 

10 = زمان شنیدن (أشهد أنّ محّمدا رسول الله) در أذان ؛ انگشتان 

 

 سبابه (اشاره) را بوسیدن و بر چشمان مالیدن بدعت است. 

 

11 = برای شنودگان أذان ؛ سنّت است که همانند مؤذن کلمات  

 

أذان را تکرارکنند بجز (علی الصلاة و علی علی الفلاح) که 

 

 شنودگان به جای آنها (لاحول ولاقوة الا بالله) بگویند. 

 

12 = سنّت است که بعد از أذان بر رسول الله صلی الله علیه وآله 

 

 وسلم همان درودهای که در نماز خوانده می شود، فرستاده شود. 

 

13 = سنّت است که بعد از أذان دعای (اللهم ربّ هذه الدعوة  

 

التامة الصلاة القائمة، آت محمّدا الوسیلة و الفضیلة و ابعثه مقاما 

 

 محمودا الذی وعدتّه ) خوانده شود. 

 

معنای این دعا چنین است: بار الهی پروردگاراین درخواست کامل 

  واین نماز برپا به محمّد وسیله (مکان مخصوصی است در بهشت) و فضیلت عنایت فرما و اورا به جایگاه ستوده ای که به او وعده دادی بر انگیز. 

 

14 = اضافه نمودن بردعای بالا با کلماتی از قبیل (انّک لا تخلف 

 

 المیعاد و....) ثابت نیست. 

 

15 = بهتر است که فرد بعد از این دعا، هر نیازی که دارد از  

 

الله مهربان بخواهد زیرا یکی از جاهای که دعا قبول می شود 

 

 در میان أذان واقامه است.  

 

 

 

 

مؤذن چگونه باشد؟  

 

 

 

 

مؤذن باید امور زیر را رعایت کند: 

 

1 = برای رضای الله أذان دهد و در قبال أذان پول نگیرد. 

 

2 = با وضو أذان دهد. 

 

3 = انگشتان سبابه (اشاره) هر دودست را دردوگوشش نماید. 

 

4 = ایستاده ورخ به سوی قبله أذان دهد. 

 

5 = در زمان گفتن (حی علی الصلاة و حی علی الفلاح ) گردنش  

 

را به سمت چپ وراست بچرخاند. 

 

6 = آهسته وبدون عجله ، با مکث و درنگ أذان دهد. 

 

7 = در دوران اذان سخن نگوید. 

 

8 = با صدای بلند أذان دهد. 

 

9 = بعد از أذان بدون عذراز مسجد بیرون نشود.  

 

 

 

 

اقامه (تکبیر)  

 

 

 

 

قبل از شروع نماز فرض ، گفتن اقامه سنّت است و به دو روش  

 

از احادیث صحیح ثابت است که در ذیل بیان خواهدشد:  

 

 

 

روش اوّل اقامه  

 

 

 

1= الله اکبر، الله اکبر.    

 

2 = الله اکبر، الله اکبر.    

                                 

3 = أشهد أن لا اله الاالله  ، أشهد أن لا اله الاالله. 

 

4 = أشهد أن محمّدا رسول الله ، أشهد أن محمّدا رسول الله. 

 

5 = حیّ علی الصلاة ، حیّ علی الصلاة . 

 

6 = حیّ علی الفلاح ، حیّ علی الفلاح. 

 

7 = قد قامت الصلاة ، قد قامت الصلاة . 

 

8 = الله اکبر ، الله اکبر. 

 

9 = لا اله الا الله. 

 

 

 

ترجمه اقامه  

 

 

1 = معبود به حق بزرگترین است، معبود به بزرگترین است. 

 

2 = معبود به حق بزرگترین است، معبود به بزرگترین است. 

 

3 = گواهی می دهم که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست ،  

 

گواهی می دهم که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست. 

 

4 = گواهی می دهم که محمّد فرستاده الله است، گواهی می دهم 

 

 که محمّد فرستاده الله است. 

 

5 = بشتابید به سوی نماز، بشتابید به سوی نماز. 

 

6 = بشتابید به سوی کامیابی، بشتابید به سوی کامیابی. 

 

7 = قطعا نماز برپاشد، قطعا نماز برپا شد. 

 

8 = معبود به حق بزرگترین است، معبود به بزرگترین است. 

 

9 = بجز الله دیگر معبود به حقی نیست.   

 

 

 

 

روش دوّم اقامه  

 

 

 

1= الله اکبر، الله اکبر.    

 

2 = أشهد أن لا اله الاالله 

 

3 = أشهد أن محمّدا رسول الله. 

 

4 = حیّ علی الصلاة. 

 

5 = حیّ علی الفلاح. 

 

6 = قد قامت الصلاة ، قد قامت الصلاة . 

 

7 = الله اکبر ، الله اکبر. 

 

8 = لا اله الا الله.  

 

 

 

ترجمه اقامه  

 

 

 

1 = معبود به حق بزرگترین است، معبود به بزرگترین است. 

 

2 = گواهی می دهم که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست. 

 

3 = گواهی می دهم که محمّد فرستاده الله است. 

 

4 = بشتابید به سوی نماز. 

 

5 = بشتابید به سوی کامیابی. 

 

6 = قطعا نماز برپاشد، قطعا نماز برپا شد. 

 

7 = معبود به حق بزرگترین است، معبود به بزرگترین است. 

 

8 = بجز الله دیگر معبود به حقی نیست. 

  

 

 

 

چند نکته در باره اقامه  

 

 

 

1 = اقامه گفتن برای نمازهای فرض ؛ خواه با جماعت خوانده  

 

شوند ویا انفرادی وخواه ادائی باشند ویا قضائی سنّت است. 

 

2 = زنان نیز همانند مردان اقامه بگویند. 

 

3 = ضروری نیست که مؤذن اقمه بگوید کسی دیگر نیز می تواند 

 

 این کاررا انجام دهد. 

 

4 = زمان (قد قامت الصلاة) در اقامه (اقامها الله وادامها) گفتن 

 

 درست نیست. 

 

5 = اقامه سریع و بدون مکث گفته شود بهتر است. 

 

6 = به روش دوّم اقامه گفتن بهتر است گرچه به روش اوّل اقامه  

 

گفتن نیز ثابت است.  

 

 

 

شرائط نماز  

 

 

 

شرائط یعنی اعمالی که قبل از شروع نمازباید انجام شود ونبود  

 

یکی از آنها باعث بطلان نماز می گردد ، که ما آنها را به ترتیب  

 

زیر بیان می کنیم: 

 

1 = علم و آگاهی به دخول وقت نماز. 

 

2 = جنب نبودن. 

 

3 = وضو داشتن. 

 

4 = پاک بودن لباس. 

 

5 = پاک بودن جسم. 

 

6 = پاک بودن مکان نمار. 

 

7 = پوشیده بودن عورت . 

 

ناگفته نماند که تمام بدن زن در نماز بجز (چهره و دستانش تا 

 

 به مچ ) عورت اند و عورت مرد از ناف تا به زانوهاست. 

 

8 = به سوی قبله رخ نمودن. 

 

ولی از مریضی که توان رخ نمودن به سمت قبله را ندارد و 

 

همچنین ازکسی که در حال اجبار، ضرورت ویا ترس بسر  

 

می برد؛ رخ نمودن به سوی قبله از آنها ساقط می گردد همانگونه  

 

که از نفل گذار بر سواری ساقط است ، تمام این افراد به هر  

 

سمتی که بر آنان میّسر است می توانند نماز بخوانند. 

 

9 = با دل نیّت و اراده نمازخواندن نمودن. 

 

ولی نیّت بازبان بدعت است واز رسول الله صلی الله علیه وآله  

 

وسلم ثابت نیست.   

 

 

 

 

روش نماز  

 

 

 

نمازیکی از مهمترین ارکان اسلام است در آیات متعددی از قرآن 

 

 و احادیث فراوانی براداء آن تأکید شده است ورسول الله صلی الله  

 

علیه و آله وسلم به صورت گفتاری و عملی به امتشان نماز را یاد  

 

داده و فرمودند: (نماز بخوانید همانگونه که دیدید من نماز می  

 

خوانم) لذا ما در اینجا یک نماز چهاررکعتی از اوّل تا به آخر 

 

 مطابق با سنّت صحیح رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم برای 

 

 خوانندگان گرامی بیان می نمائیم: 

 

 

 

 

رکعت اوّل  

 

 

 

 

1= تمام شرائط نماز را داشتن . 

 

2 = روبه قبله ایستادن. 

 

3 = نیّت (یعنی بادل اراده) نمودن، ناگفته نماند که نیّت بازبان  

 

بدعت است. 

 

4 = دستان را تا به شانه ها و یا گوشها بلند نمودن. 

 

5 = الله اکبر گفتن. 

 

6 =کف دست راست را بر پشت کف دست چپ ویا ساق دست  

 

چپ گذاشتن و بر روی سینه بستن ، ناگفته نماند که زن و مرد  

 

در اجرای این حکم فرقی ندارند. 

 

7 = دعای : (الّلهم باعد بینی و بین خطایای کما باعدت بین  

 

المشرق و المغرب الّلهم نقّنی من الخطایا کما ینقّی الثوب الأبیض  

 

من الدّنس الّلهم اغسل خطایای بالماء والثلج و البرد) را خواندن. 

 

معنای این دعا این است: بار الهی در میان من و گناهانم دوری  

 

انداز همانگونه که در میان مشرق و مغرب دوری انداختی، بار  

 

الهی مرا از گناهانم پاک و صاف نما همانگونه که لباس سفید از  

 

چرک پاک می شود، بارالهی گناهان مرا با آب، برف وتگرگ  

 

بشوی. 

 

البته علاوه از این دعا؛ دعاهای دیگری نیز در احادیث صحیح  

 

آمده که نمازگزار می تواند آنها را نیز به جای این دعا و یا اینکه 

 

 به همراه این دعا در نمازهای فرض،سنّت رواتب ونفل بخواند. 

 

8 = جمله : (اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم من همزه  

 

و نفخه و نفثه) را خواندن. 

 

معنای این جمله می شود: ازدیوانگی، کبر و شعر شیطان رانده 

 

 شده به الله بسیار شنوا و بسیار دانا پناه می برم. 

 

9 =  جمله : (بسم الله الرّحمن الرّحیم) را خواندن. 

 

10 = سوره فاتحه را خواندن . 

 

 قابل ذکر است که خواندن سوره فاتحه در هر رکعت خواه نماز  

 

فرض باشد ویا نفل وسنّت و خواه نماز گذارمنفرد (تنها گذار)   

 

باشد و یا مقتدی که پشت سر امام با جماعت نماز می خواند و  

 

خواه نمازسّری (قرائت در آن آهسته خوانده می شود) باشد ویا  

 

جهری (قرائت در آن باصدای بلند خوانده می شود)؛ واجب است 

 

 وبدون خواندن سوره فاتحه نمازدرست نیست. 

 

11 = بعد از تمام شدن قرائت فاتحه ، آمین گفتن ومعنای آمین  

 

یعنی یا الله دعای مرا قبول فرما؛ می باشد. 

 

12 = جمله (بسم الله الرحمن الرحیم ) را خواندن. 

 

13 = چند آیه ویا سوره ای علاوه از فاتحه خواندن. 

 

14 = رفع الیدین نمودن یعنی دستان را تا شانه ها ویا گوشها  

 

بالا بردن. 

 

15 = الله اکبر گفتن. 

 

16 = به رکوع رفتن. 

 

نحوه انجام رکوع اینگونه است که با دو دست زانوها را گرفتن  

 

و کمررا راست نموده و سر را با کمروسرین برابرنمودن بطوری 

 

 که نه سراز کمربالاتر ویا پایین تر باشد و نه کمر از سر یعنی  

 

سر،کمروسرین هرسه باید برابر باشند. 

 

17 = در رکوع مکث و درنگ کردن و(سبحان ربی العظیم و  

 

بحمده) را تکرار نمودن . 

 

البته علاوه از این اذکاردیگری نیز در احادیث صحیح آمده که  

 

فرد می تواند آنها را بجای این ذکر ویا به همراه آن بخواند. 

 

18 = از رکوع بلند شده و دستان را در پهلوها رها کردن و 

 

 نبستن. 

 

19 = زمان بلند شدن از رکوع رفع الیدین کردن یعنی دستان را  

 

تا به شانه ها ویا گوشها بلند نمودن. 

 

20 = زمان بلندشدن از رکوع (سمع الله لمن حمده ) را خواندن. 

 

21 = بعد از بلند شدن از رکوع ایستاده و درنگ نمودن. 

 

22 = به هنگام مکث و درنگ بعد از رکوع در حال ایستاده  

 

(اللّهم ربّنا ولک الحمد) را خواندن. 

 

البته علاوه از این دعاهای دیگری نیز در احادیث صحیح آمده  

 

که نمازگذار می تواند آنها را بهمراه این دعا بخوانند. 

 

23 = الله اکبر گفته ، رفع الیدین نموده و به سوی سجده رفتن. 

 

24 = زمان رفتن به سجده دستان را اوّل بر زمین گذاشته و  

 

سپس زانوها را بر زمین گذاشتن . 

 

25 = سجده نمودن . 

 

در سجده باید (دو کف دست ، دوزانو، سرانگشتان پاها ، پیشانی  

 

و بینی به زمین چسپیده و تماس داشته باشد. 

 

26 = در سجده اوّل مکث و درنگ نمودن و جمله ( سبحان ربی  

 

الأعلی و بحمده) را تکرار نمودن ، البته علاوه از از این نیز  

 

دعاهای دیگری در احادیث صحیح آمده که فرد می تواند آنها را  

 

در سجده بخواند تا جائی که فرد می تواند هر دعائی را در سجده 

 

 بخواهد ولی بشرطیکه به زبان عربی باشد. 

 

27 = با گفت الله اکبر و رفع الیدین از سجده اوّل سربلند نموده  

 

نشستن ومکث نمودن. 

 

28 = در حالت نشستن بعد از سجده اول دعای ( اللهم اغفرلی و  

 

ارحمنی واجبرنی و اهدنی وارزقنی وعافنی وارفعنی) را خواندن. 

 

معنای این دعا این است : بار الهی مرا ببخش ، به من رحم  

 

نما،جبران کارهایم کن ،هدایتم ده ،روزیم عنایت فرما، معافم کن 

 

 و بلندم نما. 

 

ویا اینکه جمله ( رب اغفرلی رب اغفرلی )یعنی: پرودگارمرا  

 

ببخش پروردگار مرا ببخش) را تکرار نمودن. 

 

29 = الله اکبر گفته رفع الیدین نمودن وبه سجده دوم رفتن . 

 

وباید که سجده دوم همانند سجده اوّل انجام شود ودر آن همان  

 

دعاها خوانده شود. 

 

30 = بعد از انجام سجده دوّم الله اکبر گفته رفع الیدین نمودن و  

 

از سجده سربلند نموده نشستن وکمی مکث نمودن. 

 

31 = با کمک دستان برای رکعت دوّم بلند شدن.  

 

 

 

رکعت دوّم   

 

 

 

32 = تمام اعمال رکعت دوّم بعینه همانند رکعت اوّل است فقط  

 

چند فرق زیر در آن وجود دارد: 

 

1 = تکبیرتحریمه (تکبیرشروع نماز) گفته نمی شود. 

 

2 = دعای استفتاح (دعای شروع نماز) خوانده نمی شود. 

 

3 = (اعوذ بالله ....) خوانده نمی شود. 

 

33 = بعد از اداء سجده دوم رکعت دوّم باید برای خواندن  

 

(التحیات ) نشست. 

 

روش نشستن بدین صورت است: انگشتان پای راست را بر  

 

زمین چسپانده و رخ آنها را بسوی قبله نموده بدین طریق پای  

 

راست را ایستاده نمودن وبر پای چپ نشستن و دست راست را  

 

بر ران ویا زانوی راست ودست چپ را بر ران ویا زانوی چپ 

 

 گذاشتن.  

 

34 = همه انگشتان دست راست را بستن وانگشت سبابه (اشاره)  

 

را برای اشاره نمودن رها کردن. ویا اینکه انگشت میانه را با  

  

انگشت ابهام (شست) حلقه زدن و انگشت سبابه (اشاره) را رها  

 

نموده ویگرانگشتان را بستن. 

 

35 = التحیات را خواندن والفاظ التحیات چنین است:  (التّحیات  

 

لله والصّلوات والطیبات السلام علی النّبی ورحمة الله و برکاته  

 

السّلام علینا وعلی عباده الله الصالحین أشهد أن لا اله الا الله و  

 

أشهد أنّ محمّدا عبده ورسوله). 

 

یعنی : سلامها،نمازها، وپاکیزها از آن معبود به حق است. 

 

 سلام،رحمت وبرکات الله بر تو باد ای پیامبر . سلام بر ما و بر 

 

 بندگان نیک الله، گواهی می دهم که بجز الله دیگر معبود به حقی 

 

 نیست و گواهی می دهم که محمّد بنده و فرستاده اوست. 

 

البته علاوه از این الفاظ ؛ الفاظ دیگری نیزبرای التحیات در  

 

روایات صحیح آمده است که خواندن آنها نیز ایرادی ندارد .  

 

ناگفته نماند که خواندن درودها بعد از تشهداوّل نیز در روایت 

 

 صحیح ثابت است. 

 

36 = از شروع خواندن التّحیات تا پایان آن با انگشت سبّابه  

 

(اشاره) دست را اشاره نمودن وآن را حرکت دادن. 

 

37 = در هنگام حرکت انگشت اشاره به آن نگاه نمودن. 

 

38 = بعد از پایان تشهد دستان را بر زمین گذاشته و با زور  

 

دستان برای رکعت سوم بلند شدن . 

 

  

 

 

رکعت سوم  

 

 

 

39 = بهنگان بلند شدن الله اکبرگفته رفع الیدین نموده دستان رابستن 

 

40 = رکعت سوّم در تمام اعمال همانند رکعت دوّم است ؛  

 

بجزیک فرق و آن اینکه در رکعت سوّم بعد از سوره فاتحه  

 

 سوره ای دیگر خوانده نمی شود ولی ناگفته نماند که گه گاهی  

 

خواندن سوره نیز ثابت است.  

 

 

 

 

رکعت چهارم  

 

 

 

41 = بعد از انجام سجده دوّم رکعت سوّم الله اکبر گفته واندکی نشستن وبعد دستان را بر زمین گذاشته و با زور دستان برای رکعت چهارم بلند شدن وبعد از بلند شدن رفع الیدین نمودن و دستان را بستن 

 

42 = رکعت چهارم تا انجام سجده دوّم این رکعت در تمام اعمال  

 

همانند رکعت سوّم است . 

 

43 = بعد از انجام سجده دوّم این رکعت برای تشهد نشستن است. 

 

ناگفته نماند که نحوی نشستن در تشهد دوّم در نمازهای سه رکعتی  

 

و چهار رکعتی با نحوی نشستن درتشهد اوّل کاملا فرق دارد در  

 

تشهد دوّم باید تورّک نشست یعنی بجای نشستن بر پای چپ بر  

 

سرین چپ نشسته و پای چپ را خوابانده وپای راست را یا  

 

خوابانده ویا ایستاده نموده وانگشتان پای راست را به سوی قبله  

 

نمودن سپس همانند تشهد اوّل دست راست را برران ویا زانوی  

 

راست ودست چپ را بر ران ویا زانوی چپ گذاشتن و اعمال  

 

زیررا انجام دادن: 

 

1 = التّحیات خواندن. 

 

2 = ازشروع التّحیات تا زمان سلام دادن باانگشت سبّابه (اشاره)  

 

اشاره نمودن وآن را حرکت دادن. 

 

3 = درودهای زیر را خواندن: اللّهم صلّ علی محمّد وعلی آل  

 

محمّد کما صلّیت علی ابراهیم وعلی آل ابراهیم انّک حمید مجید .

 

 اللّهم بارک علی محمّد و علی آل محمّد کما بارکت علی ابراهیم  

 

وعلی آل ابراهیم انّک حمید مجید. 

 

 ترجمه درودها: بارالهی برمحمّد و خاندان محمّد رحمت عنایت  

 

فرما همانگونه که بر ابراهیم و خاندان ابراهیم رحمت عنایت  

 

فرمودی ، همانا تو ستوده وبزرگواری. 

 

بارالهی برمحمّد و خاندان محمّد برکت عنایت فرما همانگونه که  

 

برابراهیم و خاندان ابراهیم برکت عنایت فرمودی ، همانا تو 

 

 ستوده وبزرگواری. 

 

البته علاوه از این الفاظ درود الفاظ دیگری نیز در روایات صحیح 

 

 آمده که گه گاهی خواندن آنها نیز سنّت است. 

 

4 = این دعا را خواندن : اللّهم انّی أعوذ بک من عذاب القبر  

 

و أعوذ بک من فتنة المسیح الدّجّال وأعوذ بک من فتنة المحیا  

 

و الممات اللّهم انّی أعوذ بک من المأثم والمغرم. 

 

یعنی : بار الهی از عذاب قبر به تو پناه می برم و از فتنه دجال  

 

به تو پناه می برم و از فتنه زندگی و فتنه مرگ به تو پناه می برم  

 

و بارالهی از گناه و قرض به تو پناه می برم. 

 

5 = بعد از این دعا ؛نماز گذار هر دعائی را که می خواهد  

 

می تواند بخواند ولی بشرطیکه با الفاظ عربی باشد چون در  

 

نماز علاوه از زبان عربی دیگر زبانها جایز نیست. 

 

43 = به سمت راست نگاه کردن و (السلام علیکم ورحمة الله  

 

 وبرکاته) گفتن.وسپس به سمت چپ نگاه کردن و (السلام علیکم  

 

ورحمة الله) گفتن . 

 

البته علاوه از این روش ؛ روشهای دیگری نیز در سلام دادن  

 

در احادیث صحیح آمده که نماز گذار می تواند با آن روشها 

 

 نیزسلام دهد. 

 

نا گفته نماند که با سلام دادن نماز به پایان رسیده و نماز گذار  

 

از نماز بیرون می شود.

 

 

 

 

 

اذکار بعد از نماز  

 

 

 

 

بعد از سلام دادن از نمازهای فرض در احادیث و روایات صحیح 

 

 خواندن اذکار واورادی زیادی آمده است که ما در اینجا بعضی  

 

از آنها را به ترتیب زیر بیان می نمائیم: 

 

1 = یکبار (الله اکبر) گفتن. 

 

2 = سه بار(استغفر الله) گفتن. 

 

3 = دعای (اللّهم أنت السّلام منک السّلام تبارکت یا ذاالجلال 

 

 والاکرام) را یکبارخواندن. 

 

4 = سی وسه بار (سبحان الله) گفتن. 

 

5 = سی و سه بار (الحمد لله) گفتن . 

 

6 = سی وسه بار (الله اکبر) گفتن. 

 

7 = یکبار (لااله الا الله وحده لاشریک له، له الملک وله الحمد،  

 

و هو علی کل شیئ قدیر) را خواندن. 

 

البته علاوه از این اذکار واورادی که بیان شد، دیگر اذکار و  

 

دعاهای نیز در احادیث صحیح رسول الله صلی الله علیه وآله  

 

وسلم آمده است که خواندن آنها نیز بعد از نمازهای فرض ؛سنّت 

 

 می باشد.

 

 

 

 

 

چند تذکر مهمّ در باره رکعات نماز :  

 

 

 

 

1 = نمازهای دورکعتی همانند دورکعت اوّل نمازهای چهار 

 

رکعتی انجام می شود . 

 

2 = نمازهای یک رکعتی همانند رکعت اوّل نمازهای چهار 

 

رکعتی انجام می شود . 

 

3 = نحوه نشستن در تشهد نمازهای دور کعتی و یک رکعتی  

 

همانند نحوی نشستن درتشهد اوّل نمازهای چهار رکعتی می باشد. 

 

4 = تشهد ّ درودها ودعاهای که در تشهد دوّم نمازهای چهار  

 

رکعتی خوانده می شود در تشهد نمازهای دو رکعتی ویک رکعتی  

 

نیز خوانده می شود. 

 

5 = نمازهای سه رکعتی کاملا همانند نمازهای چهار کعتی انجام  

 

می شود فقط رکعت سوّم آنها حذف می شود.  

 

 

 

 

نمازهای سنت شبانه روز  

 

 

 

علاوه از نمازهای فرض نمازهای سنتی نیز وجود دارد که با  

 

ادای آنها فرضهای ما تکمیل گشته و در قیامت جبران کمبودیهای 

 

 نمازهای فرض ما را خواهند نمود ، البته بعضی از این نمازهای 

 

 سنت؛ قبل و یا بعد از نمازهای فرض خوانده می شوند وبعضی  

 

از آنان نیز به نمازهای فرض سر وکاری ندارند و نمازهای 

 

 مستقلی اند که ما هر دوی آنها را بطور مختصر و به ترتیب  

 

زیر بیان می نمائیم: 

 

1 = قبل از نماز فرض صبح دو رکعت خواندن. 

 

2 = بعد از طلوع و اندکی بالا آمدن خورشید دورکعت نمازاشراق 

 

 خواندن . 

 

3 = نماز ضحی (چاشت) که وقت آن بعد از نماز اشراق شروع  

 

و تا قبل از زوال (مایل شدن خورشید از وسط آسمان به سمت 

 

 مغرب) ادامه دارد که بهترین وقت آن اواخر وقت آن است این 

 

 نماز حد اقل آن دو رکعت و حد اکثر آن هشت رکعت می باشد. 

 

4 = قبل ازنماز فرض ظهر دورکعت و یا چهار رکعت با دو  

 

سلام خواندن. 

 

5 = بعد از نماز فرض ظهر دورکعت و یا چهار رکعت با دو 

 

 سلام خواندن. 

 

6 = دو رکعت  و یا چهار رکعت با دو سلام ؛ قبل از نماز فرض  

 

عصرخواندن. 

 

7 = قبل از نماز فرض مغرب دو رکعت خواندن . 

 

8 = بعد از نماز فرض مغرب دو رکعت خواندن . 

 

9 = بعد از نماز فرض عشاء دو رکعت خواندن . 

 

10 = نمازوتر که حد اقل آن یک رکعت و حد اکثر آن نه رکعت  

 

می باشد و وقت آن بعد از نماز عشاء شروع و تا صبح صادق  

 

ادامه دارد، البته این نماز در صورت فراموشی و یا بخواب رفتن  

 

قضائی دارد. 

 

11 = نماز شب که بعد از عشاء شروع و تا طلوع صبح صادق  

 

ادامه دارد که حد اقل آن یک رکعت وتر و حد اکثر آن سیزده  

 

رکعت می باشد واگر کسی بنا بر عذری نتوانست نمازشب را در  

 

شب بخواند در روز تا قبل از زوال می تواند دوازده رکعت 

 

 بخواند. 

 

12 = دو رکعت تحیة المسجد یعنی هرگاه فردی وارد مسجد شد  

 

دو رکعت نفل خواندن البته به شرطی که زمان داخل شدن فرد  

 

به مسجد اوقات مکروه نباشد(یعنی :زمان طلوع خورشید، زمان  

 

غروب خورشید وزمانیکه خورشید به هنگام ظهر در وسط آسمان 

 

 است؛ نباشد) 

 

13 = بعد از هر وضوئی دورکعت خواندن. 

 

14 = قبل از نماز جمعه و پیش از آمدن خطیب جمعه رفتن او 

 

 بر بالای منبر هر چند که فرد می خواهد می تواند نماز نفل  

 

بخواند ولی بعد از بالا رفتن خطیب بر منبرهرکس وارد مسجد  

 

شد فقط می تواند دورکعت بخواند و بعد بنشیند وبه خطبه گوش  

 

دهد.واما بعد از نماز جمعه دورکعت ویا چهار رکعت با دو  

 

سلام خواندن سنت است.

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
سنّت زنـده بـاد
أوقات نماز بیش از شش میلیون شهر در دنیا
کشور:
قـرآن زنده بـاد
إِنَّمَا کَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِینَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ أَنْ یَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُوْلَئِکَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ (51) وَمَنْ یُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَخْشَ اللَّهَ وَیَتَّقِیهِ فَأُوْلَئِکَ هُمْ الْفَائِزُونَ (52) (سوره نور) مسلمانان واقعی هر گاه به سوی الله ورسولش فراخوانده شوند تا در میان آنها فیصله و قضاوت نماید می گویند که شنیدیم و پیروی نمودیم کامیابان واقعی اینها اند***و هر کس که از الله و رسولش پیروی کند و از الله بترسد و (از مخالفت با او) پرهیز کند اینها پیروزان و کامیابان اند.
بدعات مرده باد
عرباض بن ساریه رضی الله عنه می فرمایند: روزی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در میان ما برای سخنرانی بلنده شده و برای ما سخنرانی بلیغ ورسائی را ایراد فرمودند که دلها از آن ترسید و چشمان اشکبار شد ، ما گفتیم ای رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گویا که این سخنرانی فردی است که می خواهد ازهمراهانش جدا شده وبا آنها خدا حافظی کند، پس به ما توصیه نمایید، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من شما را به پرهیزگاری و اینکه بشنوید و پیروی کند از امیرتان گرچه بر شما غلام و برده ای بعنوان امیر گمارده شود، آری قطعا کسانی که بعد از من زندگی می کنند اختلافات زیادی را مشاهد خواهند نمود. پس بر شماست که در آن وقت به سنّت من و سنّت رهبرهای درست وراه یافته عمل نموده و آنها را با دندانهایتان محکم بگیرید، و از هر بدعت و نوآوری در دین پرهیز کنید زیرا هربدعتی گمراهی است. (این حدیث را ابوداود (4607) و ترمذی (2678) وابن ماجه (42) و برخی دیگر ازکتب حدیثی روایت نموده اند.

شارژ ایرانسل

دانلود

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

شادشاپ

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا