X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩
کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَلا تُبْطِلُوا أَعْمَالَکُمْ (33) (سوره محمد) .ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید از الله اطاعت نمایید و از رسول الله پیروی نمایید (وبا مخالفت با دستورات الله و رسول) اعمالتان را باطل نکنید


تحقیق احادیث:


ازدواج اینترنتی یا نقش بر آب کشیدن

 

ازدواج اینترنتی یا نقش بر آب کشیدن  

    

ازدواج اینترنتی یعنی ازدواجی که شروع آن از  

 

خواستگاری ؛ شده است که از طریق فضای مجازی  

 

اینترنت شروع و بعدها رفته رفته به فضای واقعی و  

 

دیدارهای محیط حقیقی ونهایتا رضایت طرفین پایان یافته  

 

است.  

ازدواج در اینترنت اولین بار درکشور فرانسه و در شهر 

 

 "ایسی لهمو لینو" یکی از شهرهای اینترنتی فرانسه  

 

شروع شد. 

اگر خوب دقت نماییم تنها فرق میان ازدواج اینترنتی و  

 

غیر اینتر نتی فقط در خواستگاری و آشنائی اولیه است که 

 

 در ازدواج اینترنتی بصورت اینترنت و در فضای مجازی 

 

 ودر غیراینترنتی در فضای واقعی و به صورت سنتی 

 

 انجام می گیرد. 

آری ازدواج یکی از مهمترین حوادث زندگی انسانها تلقی 

 

 می شود به طوری که حاصل آن تشکیل کانون گرم  

 

خانواده به عنوان مهمترین و پایدارترین نهاد تربیتی در  

 

جامعه است. 

واین روزها ازدواج اینترنتی به یکی از مباحث مورد  

 

علاقه برخی جوانان تبدیل شده است که از این طریق  

 

شریک زندگی آینده خود را می یابند. چنین روندهایی  

 

تشکیل خانواده را در دنیای کنونی با ابهاماتی رو برو  

 

کرده است.  

ولی سؤال اینجاست که آیا فضای "چت روم"  ومحیط  

 

مجازی اینترنت می تواند زمینه مناسبی برای ازدواج  

 

یک پسر و دختر جوان در جامعه باشد؟ 

  

در جواب باید گفت : ارزیابی های اولیه حاکی از آن است 

 

 که خیلی ها در مراحل اولیه به قصد دوستیابی به این کار 

 

 مبادرت کرده و به تدریج علایق ناشی از احساسات  

 

ناپایدارتمایل به تداوم رابطه و در نهایت ازدواج را  

 

موجب شده است.  

 نکته دوم اینکه خیلی ها پس از نا امیدی از پیدا کردن 

 

 شریک مناسب آینده شان دردنیای واقعی و محیط حقیقی 

 

 با انگیزه و هدف مشخص به سایتهای همسریابی مراجعه  

 

 کرده و سعی می کنند فرد مورد نظر خود را پیدا کنند.  

گرچه بسیاری نیز بدون هیچ یک از دو علل فوق ، وارد 

 

 این جریان شده و دوست دارند که از این طریق شریک 

 

 زندگی خویش را پیدا نموده و انتخاب کنند.  

خلاصه به هرنیّت واراده ای که افراد وارد چت رومها  

 

وفضای مجازی اینترنت می شوند واز این طریق در  

 

خواست ازدواج می دهند و به اصطلاح می خواهند  

 

ازدواج اینترنتی کنند، آیا شریعت با این کار موافق است؟ 

 

 و آیا اگر در میان دختر وپسری این نوع ازدواج  

 

صورت گرفت حکم اسلام درباره آن چیست؟  برای  

 

رسیدن به پاسخ درست این دو سوال ودیگرسوالهای که 

 

 شاید در این باره در اذهان ایجاد شود ادامه مطلب را به 

 

 دقت بخوانید: 

 

اسلام در باره ازدواج بسیار تاکید نموده واز ترک ازدواج 

 

 شدیدا ممانعت نموده ، رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم 

 

 فرمودند : نکاح سنّت من است ودر روایت دیگری  

 

درباره ازدواج فرمودند: هرکس از سنّت من روگردانی 

 

 کند ازمن نیست.  

واولین مرحله وشاید یکی از زیبا ترین مراحل ازدواج 

 

 خواستگاری است و مشهورترین روش آن؛ این است که 

 

 در فضای واقعی و محیطی حقیقی ؛ پسر ویا خانواده و 

 

 وکیل او به نزد دختر ویا خانوده او رفته و در خواست  

 

ازدواج را مطرح کنند.  

 گرچه یکی دیگر ازروشهای درستی که اسلام هم آن را  

 

قبول دارد ودر صدر اسلام نیز اتفاق افتاده وتأیید شده 

 

 اسلامی است که دخترو یا خانوده و وکیل دختر از پسر 

 

 و خانواده پسرخواستگاری کنند.  

ناگفته نماند که این روش دوم را جوامع بشری بنا بر عدم 

 

 درک حقایق ، به دوری از احکام متین اسلامی و گرفتار 

 

 شدن در دام عرف وعادتهای غلط ونا پسند عیب می  

 

دانند.   

ولی امید می رود که ان شاء الله بزودی این رسم غلط  

 

هم همانند هزران رسوم غلطی که به زباله دان تاریخ  

 

انداخته شده ؛اندخته شده و به گورستان خرافات دفن  

 

شود تا اینکه دختران نیز همانند پسران بهتر بتوانند  

 

در حق انتخاب همسری وشریک زندگی نقش ایفا کنند.  

بحث ما در این مطلب در حقیقت این نیست که درخواست  

 

ازدواج از جانب چه کسی مطرح می شود بحث ما این 

 

 است که به چه روش واز چه راهی این درخواست مهم  

 

وزیبا وسرنوشت ساز مطرح می شود ازطریق اینترنت 

 

 و یا غیرآن، در باره مطرح شدن درخواست ازدواج  

 

ودر پایان انجام گرفتن آن از طریق غیراینترنت نیز  

 

بحثی نیست؛ زیرا اسلام وهمگان بر درست بودن آن 

 

 اتفاق نظر دارند. بحث در باره ازدواج اینترنتی و  

 

درخواست ازدواج از این طریق است که اسلام بنا  

 

براتفاقاتی که در این مسیر می افتد و مشکلاتی که در 

 

 این مسیر وجود دارد با آن مخالف بوده و آن راه ناجایز 

 

 و ممنوع می داند .  

بطور خلاصه می شود گفت که اسلام بنا بر دلایل زیر با ازدواج  

 

اینترنتی مخالف است:  

1 ) روش مطمئنی نیست ؛ زیرا فضای اینترنت یک  

 

فضای مجازی است و با واقعیت فاصله ی زیادی دارد 

 

 و نمی شود آنچه که در میدان خیال ومحیط مجازی است  

 

همانند آنچه که درفضای حقیقی و محیط واقعی است  

 

یکسان دانست.  

 

2 ) دروغ در این میدان مجازی بیشتر از میدان ومحیط حقیقی  

 

وجود دارد.   

3 ) شناسایی درست در این وادی بسیار بسیار مشکل است. 

 

4 ) بازاری است پر از شیادان ومکران غیر مرئی.  

5 ) تشخیص دروغ از راست وشوخی از جدی در این  

 

میدان بسیار بسیار مشکل و قریب به محال است.  

6 ) وادی است پر از مستان دیوانه.  

7 ) رد وبدل نمودن عکس به نامحرمان است؛ که از  

 

ناجایز بوده و شاید از آنها سوء استفاده کنند وباعث 

 

 لکه دار شدن یک فرد، خانواده ویک قوم شود.  

8 ) رازدل نمودن به نامحرمها است آنهم در فضای 

 

 تاریک وشب ظلمانی اینترنت و فضای درب بسته (چت  

 

روم).   

9 ) به محیط نا شناخته داخل شدن و دست ناشناسی را گرفتن  

 

است. 

ودها بدی دیگری که در این روش نهفته است .  

هر فرد عاقلی که به این دلایل بالا خوب دقت دقت کند  

 

به خوبی خواهد فهمید که اینترنت راه درستی برای  

 

خواستگاری وازدواج نیست ونخواهد بود. هر گزو 

 

نمی شود بر این روش اعتماد کرد و نباید از این  

 

طریق وارد این تصمیم سر نوشت ساز زندگی شد. 

 

ولی بازهم اگر کسی خودش را بی گدر به آب زد و 

 

 دست به چنین کار خطرناکی زد باید وقتی قرار شد به  

 

محیط واقعی برسند یعنی دیدار وگفتگوی بیرون از  

 

اینترنت انجام شود اینجا باید بسیار دقیق بود تا خدای 

 

 ناخواسته فرد اینجاهم فریب نخورد و با دست ورضایت 

 

 خویش ؛ خودش را به وادی هلاکت نیندازد.  

ولی با تمام این وجود اگر کسی ازدواج اینترنتی کرد  

 

ازدواجش از نظر اسلام باطل نیست ولی راهی بسیار 

 

 خطرناکی را طی نموده و به مسیری خودش و زندگیش 

 

 را سوق داده وبرده است که اسلام آینده اش را هیچ  

 

تضمین نمی کند .  

 خلاصه این قبری است که فرد خودش برای خودش  

 

کنده است و خودش نیز باید وارد آن شود؛ ویا به عبارت 

 

 دیگر این نقشی است که برآب کشیده است که بعدا  

 

هرگزآنرا نخواهد دید.

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
سنّت زنـده بـاد
أوقات نماز بیش از شش میلیون شهر در دنیا
کشور:
قـرآن زنده بـاد
إِنَّمَا کَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِینَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ أَنْ یَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُوْلَئِکَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ (51) وَمَنْ یُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَخْشَ اللَّهَ وَیَتَّقِیهِ فَأُوْلَئِکَ هُمْ الْفَائِزُونَ (52) (سوره نور) مسلمانان واقعی هر گاه به سوی الله ورسولش فراخوانده شوند تا در میان آنها فیصله و قضاوت نماید می گویند که شنیدیم و پیروی نمودیم کامیابان واقعی اینها اند***و هر کس که از الله و رسولش پیروی کند و از الله بترسد و (از مخالفت با او) پرهیز کند اینها پیروزان و کامیابان اند.
بدعات مرده باد
عرباض بن ساریه رضی الله عنه می فرمایند: روزی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در میان ما برای سخنرانی بلنده شده و برای ما سخنرانی بلیغ ورسائی را ایراد فرمودند که دلها از آن ترسید و چشمان اشکبار شد ، ما گفتیم ای رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گویا که این سخنرانی فردی است که می خواهد ازهمراهانش جدا شده وبا آنها خدا حافظی کند، پس به ما توصیه نمایید، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من شما را به پرهیزگاری و اینکه بشنوید و پیروی کند از امیرتان گرچه بر شما غلام و برده ای بعنوان امیر گمارده شود، آری قطعا کسانی که بعد از من زندگی می کنند اختلافات زیادی را مشاهد خواهند نمود. پس بر شماست که در آن وقت به سنّت من و سنّت رهبرهای درست وراه یافته عمل نموده و آنها را با دندانهایتان محکم بگیرید، و از هر بدعت و نوآوری در دین پرهیز کنید زیرا هربدعتی گمراهی است. (این حدیث را ابوداود (4607) و ترمذی (2678) وابن ماجه (42) و برخی دیگر ازکتب حدیثی روایت نموده اند.

شارژ ایرانسل

دانلود

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

شادشاپ

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا