۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

مطالب و صفحات جانبی که تا به حال در این وبلاگ انتشار یافته است

 

 

مطالبی که تا بحال  

در این 

 وبلاگ انتشار یافته است    

 

 

  

صفحات جانبی که تا به حال  

 دراین   

وبلاگ انتشار یافته است 

  

 

شناسنامه امام نسائی رحمة الله علیه

 

شناسنامه امام نسائی رحمة الله علیه  

 

نام :أحمد .  

کنیت : أبوعبدالرحمن. 

شهرت : امام نسائی. 

نام پدر : شعیب  

سلسله نسب: أبوعبدالرحمن أحمد بن شعیب بن علی بن  سنان  

بن بحر الخراسانی النسائی . 

محل تولد: نسأ (روستائی در خراسان قدیم نزدیک به مرو) . 

تاریخ تولد: دویست وپانزده هجری قمری. 

محل وفات : رمله . 


تاریخ وفات : دوشنبه ، سیزده صفر سال سیصد و سه   

هجری قمری . 

کل عمر:  هشتاد و هشت سال . 
 

آثار وتألیفات امام نسائی رحمة الله علیه. 


1ـ " السنن الکبری. 


2-  المجتبی (مختصر السنن الکبری ،معروف به سنن نسائی) .

3 – مسند الإمام علی رضی الله عنه . 

4 – مناسک النسائی . 

5 – خصائص امیر المؤمنین (علی رضی الله عنه) .  

که توسط دکتر احمد میرین سیاد رحمة الله علیه تحقیق 

 و چاپ شده است . 

6 – الضعفاء و المتروکین . 

7 – عمل الیوم واللیلة

8 – کتاب الجمعة

9 – التمییز فی أسماء الرواة

10 – مسند حدیث مالک . 

11 – المعجم (معجم شیوخه).

 

شناسنامه امام ابوداود سیستانی رحمة الله علیه

 

شناسنامه امام ابوداود سیستانی رحمة الله علیه 

  

نام : سلیمان.  

کنیت : ابوداود  

نام پدر: أشعث . 

سلسله نسب : أبوداود سلیمان بن الأشعث بن إسحاق بن  

بشر بن شداد بن عمر الأزدی السجستانی . 

طائفه : أزدی قبیله معروفی در یمن . 

وطن: سیستان . 

شهرت : ابوداود سیستانی  

محل تولد: سیستان . 

تاریخ تولد: دویست ودوهجری قمری    

.
تاریخ وفات : شانزدهم شوال سال دویست و هفتاد وپنج  

هجری قمری  

محل وفات و دفن : بصره  

 کل عمر: هفتاد وسه سال  


آثار وتألیفات امام ابوداود رحمة الله علیه


1ـ "کتاب السنن. 
2- المسائل التی خالف علیها الإمام أحمد بن حنبل 

3 – إجابته علی سؤالات أبی عبید محمد بن علی بن  

عثمان الآجری . 

4 – رسالة فی وصف السنن. 

5 – کتاب الزهد . 

6 – تسمیة اخوة الذین روی عنهم الحدیث . 

7 – کتاب المراسیل . 

8 – کتاب فی الرجال . 

9 – کتاب القدر .

شناسنامه امام ابن‌ماجه قزوینی رحمة الله علیه

 

 

شناسنامه امام ابن‌ماجه قزوینی رحمة الله علیه  

 

نام : محمد. 

کنیت : ابوعبدالله . 

شهرت : ابن ماجه . 

نام پدر : یزید. 

لقب پدر : ماجه . 

محل تولد: شهر قزوین. 

تاریخ تولد: دویست و نه هجری قمری . 

محل وفات : شهر قزوین . 


تاریخ وفات : روز دوشنبه نه روز مانده به رمضان سال  

دویست و هفتاد وسه هجری قمری. 

تاریخ دفن : روز سه‌شنبه، هشت روز مانده به رمضان  

سال دویست و هفتاد وسه هجری قمری. 

کل عمر: شصت و چهار سال . 

 کسی که در نمازه جنازه ایشان امامت داد : برادرش ابوبکر 

رحمه الله.  

کسانی که متولی دفن ایشان بودند: دو برادرش ابوبکر و عبدالله  

و پسرش عبدالله.

آثار وتألیفات امام ابن‌ماجه رحمة الله
علیه. 


1ـ "کتاب سنن ابن ماجه. 


2- التفسیر (که به تفسیر ابن‌ماجه معروف است).  


3- التاریخ  (تاریخ از عصر صحابه تا عصر خودش). 

ترجمه حدیث (1) تا (6) عمدة الأحکام

 

 

ترجمه حدیث (1) تا (6)   

عمدة الأحکام  

1 ـ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رضی الله عنه قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم یَقُولُ : إنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّیَّاتِ ـ وَفِی رِوَایَةٍ : بِالنِّیَّةِ ـ وَإِنَّمَا لِکُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى , فَمَنْ کَانَتْ هِجْرَتُهُ إلَى اللَّهِ  وَرَسُولِهِ , فَهِجْرَتُهُ إلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ , وَمَنْ کَانَتْ هِجْرَتُهُ إلَى دُنْیَا یُصِیبُهَا أَوْ امْرَأَةٍ یَتَزَوَّجُهَا , فَهِجْرَتُهُ إلَى مَا هَاجَرَ إلَیْهِ . 

ازعمر بن خطاب رضی الله عنه که من از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم  شنیدم که می فرمایند : همانا دار و مدار کارها بر نیّتهاست (و در روایتی آمده که بر نیّت است), وهمانا برای کس همان چیزی است که نیّت نموده است، لذا هر کس که هجرتش برای رضای خدا ورسولش بوده چنین هجرتی به سوی خدا ورسولش خواهد بود , و هر کس هجرتش برای رسیدن به دنیا یا ازدواج با زنی بوده, لذا هجرتش بسوی همان چیزی است که بدان سوهجرت نموده است .   

 

2 ـ عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رضی الله عنه  قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم : لا یَقْبَلُ اللَّهُ صَلاةَ أَحَدِکُمْ إذَا أَحْدَثَ حَتَّى یَتَوَضَّأَ . 

ازابو هریره رضی الله عنه  روایت که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم  فرمودند : خداوند نمار هیچ یک از شما زمانی که بی وضو می گردد را قبول نمی کند تا اینکه وضو بگیرد .  

 

3 ـ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ وَأَبِی هُرَیْرَةَ وَعَائِشَةَ رضی الله عنهم قَالُوا : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم : وَیْلٌ لِلأَعْقَابِ مِنَ النَّارِ  

ازعبد الله بن عمرو بن العاص وابوهریره وعائشه رضی الله عنهم روایت که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : هلاکتی از نوع آتش برای پشت پاهای که (در وضوگرفتن خشک مانده وشسته نشود).  

 

4 ـ عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رضی الله عنه  أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم  قال : إذَا تَوَضَّأَ أَحَدُکُمْ فَلْیَجْعَلْ فِی أَنْفِهِ مَاءً , ثُمَّ لِیَسْتَنْثِرْ , وَمَنْ اسْتَجْمَرَ فَلْیُوتِرْ , وَإِذَا اسْتَیْقَظَ أَحَدُکُمْ مِنْ نَوْمِهِ فَلْیَغْسِلْ یَدَیْهِ قَبْلَ أَنْ یُدْخِلَهُمَا فِی الإِنَاءِ ثَلاثاً ، فَإِنَّ أَحَدَکُمْ لا یَدْرِی أَیْنَ بَاتَتْ یَدُهُ .

وَفِی لَفْظٍ لِمُسْلِمٍ : فَلْیَسْتَنْشِقْ بِمِنْخَرَیْهِ مِنَ الْمَاءِ .

وَفِی لَفْظٍ : مَنْ تَوَضَّأَ فَلْیَسْتَنْشِقْ . 

ابو هریره رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم روایت می کند که ایشان فرمودند : هرگاه یکی ازشما خواست وضو بگیرد باید که دربینیش آب فرو کرده سپس آن را خارج کند , و هرکس برای طهارت گرفتن از سنگ استفاده کرد باید تعداد سنگها را فرد قرار دهد , و هرگاه یکی از شما از خواب بیدار شد باید قبل از اینکه دستش را در ظرف آب فرو ببرد آن را سه بار بشوید زیرا هیچ یک از شما نمی داند که دستش شب را کجا گذرانده است.

و در روایتی از مسلم آمده است: باید از دو سوراخ بینیش آب بگذراند .

و در روایت دیگری آمده است : هر کس وضو گرفت در بینیش آب قرار دهد .  

 

5 ـ  عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رضی الله عنه   : أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم  قَالَ : لا یَبُولَنَّ أَحَدُکُمْ فِی الْمَاءِ الدَّائِمِ الَّذِی لا یَجْرِی , ثُمَّ یَغْتَسِلُ فِیهِ .

وَلِمُسْلِمٍ : لا یَغْتَسِلُ أَحَدُکُمْ فِی الْمَاءِ الدَّائِمِ وَهُوَ جُنُبٌ . 

از ابو هریره رضی الله عنه که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : هرگزهیچ یک از شما در آب راکدی که جریان ندارد و می خواهد در آن غسل کند ادرار نمی کند .

و در روایت مسلم چنین است : هیچ یک از شما در حالت جنابت در آب راکد غسل نمی کند . 

 

6 ـ عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رضی الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم  قَالَ : إذَا شَرِبَ الْکَلْبُ فِی إنَاءِ أَحَدِکُمْ فَلْیَغْسِلْهُ سَبْعاً .

وَلِمُسْلِمٍ : أُولاهُنَّ بِالتُّرَابِ .

وَلَهُ فِی حَدِیثِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُغَفَّلٍ رضی الله عنه: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم قَالَ : إذَا وَلَغَ الْکَلْبُ فِی الإِناءِ فَاغْسِلُوهُ سَبْعاً وَعَفِّرُوهُ الثَّامِنَةَ بِالتُّرَابِ . 

ابو هریره رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم روایت نموده که ایشان فرمودند : اگر سگ از ظرف یکی ازشما آب نوشید باید که آن ظرف را هفت بار بشوید .

و در روایت مسلم آمده : که بار اول آنها با خاک (همراه) باشد .

و در صحیح مسلم در روایت عبد الله بن مغفل رضی الله عنه آمده که رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : اگر سگ در ظرفی زبان کشیده آب نوشید آن ظرف را هفت بار بشویید و در بار هشتم آن را باخاک مالید بشویید .

شناسنامه ابومنصور ماتریدی رحمة الله علیه

 

شناسنامه ابومنصور ماتریدی رحمة الله علیه 

نام: محمد.

کنیت : ابومنصور.

نام پدر: محمد بن محمود.

تاریخ تولد: دقیقا مشخص نیست.

محل تولد:ماترید یا ماتریت از روستاهای سمرقند (واقع  

درخراسان قدیم و ازبکستان فعلی)

تاریخ وفات : سیصد و سی و سه هجری قمری .

محل دفن : شهر سمرقند و قبرستان «جاکردیزه».

مذهب فقهی : حنفی .

مذهب فکری وعقیدتی : کلامی .

آثار و تألیفات :

 ۱- تفسیر قرآن به نام (تاویلات) .

2 - کتاب التوحید.

3 - کتاب المقالات.

البته کتب دیگری هم مثل:

1 - العقیده .

2 - شرح فقه أکبر.

3-پندنامه،را به وی نسبت می­دهند که البته در صحت این انتساب، تردید وجود دارد.

علاوه از کتبی که گفته شد بعضی از نویسندگان کتب دیگری را نیز به ایشان نسبت داده اند:

۱- رساله فی ما لا یجوز علیه الوقف فی القرآن .

۲- کتاب ماخذ الشریعه.

۳-الجدل فی اصول الفقه .

۴- کتاب بیان وهم المعتزله .

۵- کتاب رد اوائل الادله للکعبی .

۶- رد اصول الخمسه  للباهلی .

۷- رد تهذیب الجدل للکعبی .

۸- رد وعید الفساق للکعبی .

۹- الرد علی القرامطه .

۱۰- رد الامامه لبعض الروافض .

۱۱- رساله فی الایمان .

چگونه از دیگران انتقاد کنیم؟

  

 چگونه از دیگران انتقاد کنیم؟ 

     

شاید بارها برای ما پیش آمده که رفتار نادرستی را از دیگری دیده ایم، اما همین که تصمیم گرفته ایم آن رفتار نادرست را تذکر دهیم، ترسیده ایم که (نکنه به او بربخورد). در این قسمت هشت ویژگی یک انتقاد موثر را که به کمک آن می توانیم بدون ایجاد سوء تفاهم نکات منفی رفتار دیگران را به آنها نشان دهیم، بررسی کرده و مورد کنکاش قرار دهیم!
 1 - انتقاد غیر مستقیم

انتقاد موثر انتقادی غیر مستقیم است. یادتان باشد که گفتن هر عیبی به صورت مستقیم باعث می شود فرد مقابل موضع گیری کرده و به ما حمله کند. در این صورت نه تنها رفتار بد او را اصلاح نکرده ایم بلکه حالا باید در موضع دفاعی او، با وی جر و بحث هم بکنیم!

  2 - انتقاد بدون القاء تفاخر و برتری و با حفظ آبروی فرد

انتقاد باید به گونه ای باشد که فرد احساس کند شما از روی علاقه ای که به وی دارید به او انتقاد می کنید نه برای القای برتری خود و تحقیر نمودن او،
 بنابر این همیشه برای انتقاد کردن لحنی متواضعانه به خود بگیرید

  3 - انتقاد صادقانه

صداقت رکن اصلی انتقاد مؤثر است. اگر فرد احساس کند شما در گفتار خود صداقت لازم را ندارید، هیچ گاه تسلیم انتقاد شما نمی شود.

  4 - انتقاد با طرح اشتباهات خود

طرح اشتباهات خود در ابتدای هر انتقادی  مانند بمبی عمل می کند که دوستی را به شدت در قلب فرد مقابل می نشاند. وقتی قبل از انتقاد به طرف مقابل می گویید که من هم قبلا همین اشتباه را میکردم و یا اینکه منم همین مشکلو دارم دیگر هیچ دلیلی برای مقاومت باقی نمی ماند.
5 - انتقاد با لحن پیشنهادی و نه دستوری

انتقاد موثر خود را با لحن پیشنهادی مطرح کنید تا فرد آن را به صورت یک راه حل یا یک توصیه در نظر بگیرد برای این کار 

 از جملاتی مانند:

-به نظرم اگه...

-راستی فکر میکنی اگه...

-نظر تو درباره ی اینکه...

می توانید استفاده کنید.

6 - انتقاد جزئی و دقیق، نه کلی و مبهم 

اگر می خواهید رفتار نادرستی را برای همیشه متوقف کنید باید دقیقا رئی آن دست بگذارید. اینکه صرفا صرفا یک سری اطلاعات کلی و مبهم به طرف مقابل خود بدهیم ممکن است باعث ایجاد سوء تفاهم شود.

 7 - ساده نشان دادن رفع عیب و نه بزرگ جلوه دادن آن

اگر افراد احساس کنند که مشکلی که دارند یک معضل بزرگ است، هراسان شده و هیچ وقت نمی توانند آن را رفع کنند و دلیل این مسئله هم آن است که فرد عزت و احترام به نفس خویش را از دست می دهد. بنابراین باید به گونه ای از او انتقاد کنیم که وانمود شود  مشکل رفتاری وی یک مشکل معمولی بوده و به سادگی قابل رفع نیست

 8 - انتقاد به رفتار نادرست و ناشایست فرد و نه به توانایی های جسمی و ذهنی او

اگر می خواهید انتقاد شما موثر واقع شود، فقط و فقط به رفتارهای نادرست فرد انتقاد کنید نه به توانایی های جسمی و ذهنی او که در ایجاد آنها نقشی نداشته است. مثلا می شود بر پرخاشگری افراد انتقاد کرد ولی آیا می توانیم به کسی که دچار فلج حرکتی است بگوییم چرا فلج هستی؟  

 

منبع :

http://shahrivari.mihanblog.com/ 

وبلاگ یک دانشجوی (سابق) الکترونیک

مطالبی مفید از کتاب الفوائد

 

 

مطالبی مفید از کتاب الفوائد  

 

(1) 

ارکان کفر 

 

ارکان کفر چهار چیز است :

1 – تکبّر.

2 – حسادت.

3 – خشم .

4 – شهوت .

تکبّر، فرد را از رام شدن وتابع بودن جلوگیری می کند .

وحسادت، باعث می گردد تا فرد نصیحت را نپذیرد و  

خیرخواه دیگران نباشد.

وخشم ،از عدل و انصاف نمودن جلوگیری می کند .

و شهوت، از انجام عبادت جلوگیری می کند.

هرگاه ستون تکبّر منهدم شود فرمانبرداری و مطیع بودن برای  

فرد آسان می گردد.

و هرگاه ستون حسادت فروریخته شود پذیرش نصیحت  

و خیرخواهی به دیگران برای انسان آسان می گردد.

و هرگاه ستون خشم فروپاشد رعایت عدل وانصاف بر فرد  

آسان می گردد. 

 

(2)  

علمای سوء  

علمای سوء بر درب بهشت نشسته اند، و مردم را با گفتارشان  

به بهشت دعوت می دهند ولی با کردارشان آنها را به  

سوی آتش جهنم فرا می خوانند؛ هرگاه گفتار آنان به مردم  

می گوید : بیایید به سوی بهشت ،کردار آنان می گوید: حرف 

 اینها را گوش ندهید؛ زیرا اگر آنچه آنان به سوی آن دعوت  

می دهند حق می بود پس خودشان بایداولین قبول کنندگان 

 می بودند. لذا این علمای سوء در ظاهر رهنما اند ولی در 

 حقیقت رهزن اند. 

 

 

(3)  

فرض ترین جهاد  

 وخداوند متعال می فرماید:

وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا .. (سوره عنکبوت آیه 69)

کسانی که در راه ما جهاد می کنند قطعا ما آنها را به  

راههایمان راهنمائی می نمائیم.

خداوند سبحان هدایت را به جهاد معلق نموده است؛ لذا  

هدایت شده ترین فرد کسی است که از همه بیشتر  

جهاد می نماید.

فرض ترین جهاد: جهاد با نفس، جهاد با هوای و هوس،  

جهاد با شیطان و جهاد با دنیا است.

لذا هر کسی این هر چهار نوع جهاد را برای خدا انجام  

دهد خداوند او را به راهای رضامندی خویش که او را به 

 بهشت می رساند راهنمائی می کند.

و هر کس جهاد را رها کند هراندازه که جهاد را ترک  

نموده باشد به همان اندازه از هدایت نیز محروم  

خواهد گشت.  

 

 

(4) 

سه درب ورودی به جهنم 

 

مردم از سه درب وارد جهنم شدند:

1 – از درب شبهه ای که باعث ایجاد شک در دین خداوند  

می شود .

2 – از درب شهوتی که باعث ایجاد هوای و هوسی 

 می شود که بر طاعت وعبادت خداوند پیشی می گیرد .

3 – از درب خشمی که باعث دشمنی با خلق خدا می شود.  

 

(5)  

بنیاد تمام گناهنان  

بنیاد تمام گناهان سه اند:

1 – تکبّر، چیزی که شیطان را به جای رساند که باید  

می رساند.

2 – حرص ،چیزی که آدم را از بهشت بیرون نمود.

3 – حسادت، چیزی که باعث شد یکی از فرزندان آدم را به 

 جان برادرش افتد.

هر کس از این سه کارزشت محفوظ ماند او از تمام کارهای 

 زشت محفوظ خواهد ماند.

زیرا کفر از تکبر، گناهان از حرص و ظلم وسرکشی از  

حسادت است.

شناسنامه امام ترمذی رحمه الله

 

 

 

شناسنامه امام ترمذی رحمه الله    

نام : محمّد . 

کنیت : ابوعیسی .

نام پدر: عیسی بن سورة بن موسی الترمذی .

نسبت ترمذی : بعضی از علماء می گویند : "ترمذ" از 

 شهرهای خراسان قدیم است، در حالی که برخی دیگربراین 

 باورند که "ترمذ" را از شهرهای ماوراءالنهر است. ترمذ در 

 قرن چهارم بزرگترین شهر ساحل جیحون بوده است.

تاریخ تولد: سال دویست و نه هجری قمری .

محل تولد : شهرترمذ .
 

مذهب و عقیده امام ترمذی : امام ترمذی مجتهد و اهل حدیث 

 بوده است وعقیده ایشان همان عقیده صحابه رضی الله عنهم  

وتابعین وسلف صالح این امت بوده است چنانچه که  

گفته ها وبیاناتش در کتاب ترمذی شاهد این مطلب است. 


زمان وفات : سال دویست و هفتاد و نه هجری قمری .

مدت عمر : هفتاد سال . 

 

 کتابهای امام ترمذی :

1 – الجامع المختصر من السنن عن رسول الله صلی الله 

 علیه وآله وسلم و معرفة الصحیح و المعلول و ما علیه  

العمل ( مشهور به سنن ترمذی و یا جامع ترمذی ) 


2 - کتاب الشمائل.

3 - کتاب العلل  الکبیر.

4 - کتاب الزهد.

5 - رسالة فی الخلاف والجدل.

6 – کتاب التاریخ .

7 – کتاب الأسماء و الکنی .

منبع : مقدمه تحفة الأحوذی شرح الترمذی : نوشته علامه مبارکپوری .

شناسنامه امام بخاری رحمة الله علیه

 

 

شناسنامه امام بخاری رحمة الله علیه  

 

 

نام: محمد. 

لقب: امیرالمؤمنین فی الحدیث . 

کنیت: ابوعبدالله . 

نام پدر : اسماعیل بن ابراهیم بن المغیرة بن بردزبة الجعفی . 

محل تولد : شهربخارا که جزء خراسان قدیم و ازبکستان 

 فعلی است. 

تاریخ تولد: روز جمعه بعد از نماز جمعه سیزدهم شوال سال 

 یکصد ونود وچهار هجری قمری. 

علت لقب جعفی : مغیره فرزند بردزبه که از اجداد امام بخاری  

است به دست الیمان الجعفی مسلمان شد ؛بدین خاطر به مغیره 

 جعفی و به امام بخاری نیز جعفی می گویند.

زمان وفات : شب شنبه، شب عید سعید فطر، سال دویست و 

 پنجاه و شش هجری قمری.

 محل وفات ودفن : خرتنگ (یکی از روستاهای سمرقند، که  

جزء خراسان قدیم و ازبکستان فعلی است)

مدت عمر: سیزده روز کمتر از شصت و دو سال . 

مذهب و عقیده امام بخاری : امام بخاری مجتهد و 

 اهل حدیث بوده است وعقیده ایشان همان عقیده صحابه 

 رضی الله عنهم وتابعین وسلف صالح این امت بوده است  

چنانچه که گفته ها وبیاناتش در کتاب صحیح بخاری شاهد  

این مطلب است. 

 

نام کتابهای که نوشته اند: 

1 – الجامع الصحیح المسند من حدیث الرسول صلی الله علیه  

وآله وسلم و سننه وأیامه .(مشهور به صحیح بخاری،صحیح  

ترین کتاب بعد از قرآن ).

2 – الأدب المفرد.

3 – جزء رفع الیدین فی الصلاة .

4 – جزءالقرأة  خلف الامام .

5 – کتاب برالوالدین.

6 – التاریخ الأوسط .

7 – التاریخ الکبیر.

8 – التاریخ الصغیر.

9 – کتاب خلق أفعال العباد.

10 – کتاب الضعفاء .

11 – الجامع الکبیر.

12 – المسند الکبیر.

13 – التفسیر الکبیر.

14 – کتاب الأشربه .

15 – کتاب کتاب الهبه .

16 – کتاب أسامی الصحابه .

17 – الکبیر فی معجم الصحابه .

18 – کتاب الوحدان .

19 – کتاب المبسوط .

20 – کتاب العلل .

21 – کتاب الکنی . 

22 – کتاب الفوائد . 

منبع :  

کتاب هدی الساری مقدمه فتح الباری شرح البخاری نوشته:  

ابن حجر عسقلانی رحمه الله.

سوختن قرآن را این کافران

 

سوختن قرآن را این کافران 

 

 

سوختن قرآن را این کافران

تا نمایند فکر باطل را عیان

سوختن قرآن را این ظالمان

تا نهان دارند زمردم ظلمشان

سوختن قرآن را این جاهلان

تا شوند استاد بهر احمقان

سوختن قرآن را این فاسقان

تا دهند دعوت به فکر فسقشان

سوختن قرآن را این وحشیان

تا دهند وحشیگری خویش نشان

سوختن قرآن را این احمقان

تا بسازند مردمی همنوعشان

سوختن قرآن را این دشمنان

تا نمایند حقد وکینه را عیان

پس مسلمان تو بپاز وخیز نما

خود عمل برحکم ودستورخدا

در دفاع دین و ایمان ده جان

تا شود کافر و فکراو نهان

تا که گردد پرچم اسلام بلند

آن زمان بر حال کفار هم بخند

لیک حالا وقت گریه است جوان

چون چنین ظلمی نمودند کافران