X
تبلیغات
بازی تراوین
۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩
کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَلا تُبْطِلُوا أَعْمَالَکُمْ (33) (سوره محمد) .ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید از الله اطاعت نمایید و از رسول الله پیروی نمایید (وبا مخالفت با دستورات الله و رسول) اعمالتان را باطل نکنید


تحقیق احادیث:


کتاب طهارت

 

آب ها و احکام آنها  

 

 

اسلام دین پاکی ونظافت است وبه همین سبب است که پاکی 

  

و طهارت را نیمی از ایمان قرار داده است . 

 

 اسلام برای پاکی از ناپاکیها دوچیز را پاک کننده معرفی نموده : 

 

1 = آب . 2 = خاک. 

 

آب مایه حیات ،خود پاک و پاک کننده ناپاکیهاست . می توان  

 

آبهای پاک را به ترتیب زیرتقسیم بندی نمود :  

 

1 =هرآبی که از آسمان فرود آید مانند: آب باران، آب برف و  

 

آب ژاله . 

 

2 = هر آبی که از زمین بیرون آید مانند: آب چاها، آب چشمه ها 

 

 وآب قناتها  .  

 

3 = هرآبی که بر سطح زمین باشد مانند: آب رود خانه ها  

 

ودریاها ،آب سدّها،آب استخرها،آب تالابها و حوضها . 

 

آب زمانیکه به اندازه دو مشک بزرگ برسد با افتادن نجاست در آن ناپاک نمی گردد مگر اینکه رنگ، بو و مزه آن و یا یکی از این سه علامت تغییر کند در آن وقت است که آب نجس وکثیف می گردد. 

 

واما اگر چیزپاکی با آب مخلوط شود و آن را از حالت آب بودنش  

 

 بیرون نکند ناپاک نمی گردد و برحالت پاک کننده گی خویش  

 

باقی می ماند ولی اگر نام مطلق آب از آن برداشته شد در آن  

 

وقت پاک هست ولی پاک کننده نیست همانند آب میوها ،شربتها 

 و... 

 

آب پاک هر ناپاکی را پاک می نماید و درصورت نبود آب؛  

 

بعضی ناپاکیها را می شود با خاک پاک نمود همانند پاک  

 

نمودن کفش ناپاک با کشیدن و مالیدن بر خاک و یا بجای وضو 

 

 وغسل در صورت نبود آب و یا وجودعذر شرعی با خاک پاک 

 

 تیمم زدن . 

 

آداب دستشوئی وقضای حاجت 

 

 

برای کسی که برای قضای حاجت می رود آداب و امور زیر را 

 

 رعایت نمودن ضروری است: 

 

1= با پای چپ وارد توالت شدن 

.

2= زمان داخل شدن به توالت ویا لباس را پایین کشیدن برای 

 

 قضای حاجت در فضای باز دعای : (بسم الله اللهم انی اعوذ بالله  

 

من الخبث و الخبائث) را خواندن. 

 

یعنی: به نام الله؛ بارالهی از شرشیطانهای نر وماده به معبود به 

 

 حق پناه می برم. 

 

3 = تا نزدیک به زمین نمی شود لباس را بالا نکشیدن. 

 

4= زمانیکه در فضای باز است دور از انظار مردم رفتن. 

 

5 = پرهیز نمودن از کثیف شدن لباس و جسم به هنگام قضای  

 

حاجت. 

 

6 = در حمام ادرار نکردن. 

 

7 = در آب ایستاده ادرارنکردن. 

 

8 = مکان نرم ویا مناسبی را برای قضای حاجت انتخاب کردن. 

 

9 =ازقضای حاجت نمودن درسایه ای که قابل استفاده مردم است  

 

پرهیزنمودن. 

 

10 = باچیزهای نجس خود را پاک نکردن. 

 

11 = ازقضای حاجت نمودن در جادها و راها پرهیز نمودن. 

 

12 = به هنگام قضای حاجت پشت ورخ به سوی قبله ننمودن. 

 

13 = به هنگام قضای حاجت ؛ آلت تناسل وشرمگاه خویش را با  

 

دست راست نگرفتن. 

 

14= با آب استنجا زدن. 

 

15= اگر با سنگ ، کلوخ ویا اشیاء پاک کننده استنجا می زند حد  

 

اقل با سه سنگ ، کلوخ ویا سه بار خود رابا آن شیئ پاک نمودن. 

 

16 = با استخوان استنجا نزدن. 

 

17= با مدفوع حیوانات استنجا نزدن. 

 

18 = بادست راست استنجا نزدن. 

 

19= با دست چپ استنجا زدن. 

 

20= بعداز استنجا زدن دستش را برزمین پاکی مالیدن وشستن.  

 

21= با پای راست از توالت بیرون شدن. 

 

22 = بعد از بیرون شدن از توالت و یا پایان قضای حاجت وبالا  

 

کشیدن لباس در فضای باز، دعای (غفرانک) یعنی : بارالهی  

 

بخشش ترا می خواهم؛ را خواندن. 

 

ناگفته نماند که ایستاده ویا نشسته به هر دوروش ادرار(پیشاب) 

 

 نمودن ایرادی ندارد واز رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم در 

 

 روایات صحیح بخاری ودیگر کتبی حدیثی ثابت است. 

 

 

حکم استفاده ازظروف 

 

 

استفاده از ظروف حکم خاص خودشان را دارد که در ذیل بیان  

 

می شود: 

 

1 = خورد و نوش در ظروف طلائی و نقره ای حرام است. 

 

2 = دیگر استفاده ها از ظروف طلائی ونقره ای وتمام ظروف 

 

 دیگرایرادی ندارد. 

 

3 = خورد و نوش در تمام ظروف دیگر(علاوه ازطلائی و نقره 

 

 ای) جایز است.  

 

4 = در صورت وجود ظروف مسلمانان از ظروف اهل کتاب (یهود ونصاری) استفاده نکردن بهتر است. 

 

5 = در صورت نبود ظروف مسلمانان قبل از استفاده ؛ ظروف 

 

 اهل کتاب ( یهود ونصاری) را شستن ضروری است. 

 

 

نجاسات وپلیدیها 

 

 

از آنجائی که اسلام دین پاکیزی است وپلیدیها را پسند نمی کند  

 

به طرفدارانش دستور داده تا از ناپاکیها وپلیدیها بدور باشند. 

 

 نجاست در حقیقت به چیزی گفته می شود که طبیعت پاک یک 

 

 مسلمان از آن دور کند واگر بر چیز ویاجای پاکی اصابت کند 

 

 باید شسته شود .  

 

ما در زیر اشیائی را بیان خواهیم نمود که از دیدگاه اسلام نجس 

 

 و پلید اند وپرهیز از آنها برهر مسلمانی ضروری است : 

 

1 = ادرارانسان. 

 

 2 = مدفوع انسان . 

 

3 = مذی ؛ یعنی : آب سفید و رقیقی که زمان شهوت ولی بدون 

 

 شهوت بیرون می شود وبی جهش است وبعد از آن به انسان  

 

سستی دست نمی دهد. 

 

4 = ودی ؛ یعنی: آب غلیظی که بعد از ادرار نمودن بیرون  

 

می شود. 

 

5 = مدفوع وادرار حیوانات حرام گوشت. 

 

6 = خون حیض ،نفاس و استحاضه . 

 

7 = آب دهان سگ . 

 

8 = مردار. 

 

9 = گوشت حیوان حرام گوشت بعد از ذبح آن حیوان . 

 

 

اینها که نجس نیستند: 

 

 

در این باره که از نظر اسلام کدام چیز نجس است و کدام چیز  

 

پاک است باید به دو چیز دقت نمود تا انسان دچار اشتباه نگردد: 

 

1 = اسلام اصل در اشیاء را پاکی قرارداده یعنی در نزد اسلام 

 

 اصل این است که هر چیز پاک است مگر اینکه دلیلی از جانب  

 

الله عزوجل و رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم بیاید که بیان 

 

 نماید که فلان چیز نجس است. 

 

2 = نجس بودن با حرام بودن فرق دارد . نجس بودن معمولا  

 

در مقابل پاکی است و بحث از شستن و پاک نمودن است ولی 

 

 حرام در مقابل حلال است و بحث از خوردن است بعنوان مثال: 

 

 سم وزهر پاک است ولی حرام است یعنی اگر بر لباس کمی 

 

 سمی بریزد شستنش نیاز نیست مگر اینکه آن سم از مواد ناپاک 

 

 ساخته شده باشد ولی خورذدن آن چه از مواد پاک وچه غیر پاک 

 

 تشکیل شده باشد حرام است. 

 

بعد از فهمیدن این دو اصل حالا دقت نماید که اشیاء زیر نجس 

 

 نیستند وپاک اند: 

 

1 = آب منی . 

 

2 = استفراغ انسان. 

 

3 = علاوه از خون رحم زن دیگرخونهای بدن انسان . 

 

4 = خون حیوان حلال گوشت زمانی که ذبح می شود. 

 

5 = رطوبات شرمگاه زن. 

 

6 = شراب . 

 

7 = فرد مشرک . 

 

8 = خوک . 

 

9 = ادرار و مدفوع حیوانات حلال گوشت. 

 

10 = عرق حیواناتی که برای سواری اند همانند خر، قاتر واسپ. 

 

11 = عرق فرد مسلمان جنب،حیض،نفاس و مستحاضه . 

 

12= عرق بدن مشرک.  

 

 

چه چیز با چه پاک می شود: 

 

 

گرچه در اصل آب پاکننده هر چیز ناپاک است ولی اسلام علاوه 

 

 از آب نیز برای پاکی بعضی از اشیائی که با نجاست آلوده وکثیف 

 

 می شوند ، اشیاء معینی را بیان نموده است که ما به ترتیب زیر 

 

 بیان می نمائیم: 

 

1 = لباس و بدن با شستن با آب . 

 

2 = زمین با ریختن آب بر آن ویا باخشک شدن. 

 

3 = روغن اگر موشی در آن افتاد با بیرون نمودن موش و ریختن 

 

 روغنهای اطراف موش . 

 

4 = پوست حیوان حلال گوشت که خود مرده شده با دباغی. 

 

5 = آینه ، کارد و اشیاء همانند اینها با پاک نمودن با پارچه و  

 

یا هر شیئ پاک دیگر. 

 

6 = کفش با مالیدن بر خاک. 

 

7 = دامن زن اگر بلند بود وبا نجاستی کثیف شد با کشیده شدن  

 

بر زمین پاک. 

 

8 = ادرار پسر بچه ای که فقط شیر ما در می خورد و هنوزغذا  

 

خور نشده و علاوه از شیر مادرکمک غذائی هم نمی خورد، با  

 

پاشیدن آب برآن.  

 

9 = مذی با پاشیدن آب برآن. 

 

10 = ظرفی که سگ دهان زده با هشت بار(هفت با آب ویک با  

 

خاک) شستن. 

 

11 = خون حیض با کندن خون، شستن وسپس بر تمام لباس  

 

آب پاشیدن. 

 

 

پس خورها 

 

 

پس خور یعنی آنچه درظرفی بعد از خورد و نوش باقی بماند . 

 

 ناگفته نماند که هر پس خوری حرام نیست همانگونه که هر پس 

 

 خوری حلال نیست وما در اینجا پس خورهای حلا ل و حرام را 

 

 به ترتیب زیر بیان می نمائیم : 

 

1 = پس خور انسان خواه مسلمان باشد یا کافر وخواه پاک باشد 

 

 ویا جنب،حیض،نفاس ویا استحاضه فرقی ندارد همه حلال است. 

 

2 = پس خور حیوانات حلال گوشت. 

 

3 = پس خور قاتر،خر، درندگان و پرندگان شکاری حلال است. 

 

4 = پس خور گربه حلال است. 

 

5 = پس خور سگ حرام است.  

 

 

 

روش وضوگرفتن  

 

 

 

اسلام به ما مسلمانان دستور داده که هرگاه خواستیم نماز بخوانیم  

 

به ترتیب وضو بگیریم: 

 

1= نیّت نمودن یعنی با دل اراده وضو گرفتن داشتن. 

 

2 = بسم الله گفتن. 

 

3 = دستان را تا به مچ سه بار شستن . 

 

4 = انگشتان دستان را خلال کردن. 

 

5 = دهان را مسواک زدن . 

 

6 = با دست راست یک مشت آب گرفتن و با نیمی از آن دهان  

 

وبا نیم دیگر بینی را آب کشیدن و این عمل را سه بار انجام دادن. 

 

7 = با هر بار آب کشیدن بینی آن را با دست چپ صاف کردن . 

 

8 = برای کسی که روزه ندارد در آب کشیدن بینی مبالغه نمودن . 

 

9 = با دودست سه بار چهره را شستن . 

 

10 = افراد ریش دارمشت آب گرفته زیر زنخدان برده و با  

 

آن ریش را خلال نمودن. 

 

11 = دست راست را تا آرنج سه بار شستن . 

 

12 = دست چپ را تا آرنج سه بار شستن . 

 

13 = سر را بدین منوال مسح نمودن که دوست را با آب  

 

خیس نموده در جلوی سر قرار داده و آنها را به سمت عقب 

 

 سر برده و سپس به جلوی سر باز گرداندن. 

 

14 = گوشها را بدین منوال مسح نمودن که انگشتان  

 

سبابه (اشاره)  دودست را در داخل دو گوش برده و دو  

 

انگشت ابهام (شصت) دودست در پشت گوشها قرار داده و  

 

سپس با چرخاندن انگشتان داخل گوشها و انگشتان بیرون 

 

 گوشها داخل وبیرون آنها را پاک وصاف نمودن. 

 

15 = پای راست را تا قوزک سه بار شستن . 

 

16 = پای چپ را تا قوزک سه بار شستن . 

 

17 = زمان شستن پاها انگشتان آنها را خلال نمودن. 

 

18 = در پایان وضو اندکی از آب وضو گرفتن وایستاده خوردن. 

 

19 = در پایان وضو اندکی آب گرفته وبر شلواردرقسمت شرمگاه 

 

 جلو پاشاندن. 

 

20 = بعد از اتمام وضو یکی از دعاهای زیر و یا هر دو 

 

 را خواندن: 

 

1 = أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له و أشهد أن  

 

محمدا عبده و رسوله اللهم اجعلنی من التوابین و اجعلنی 

 

 من المتطهرین . 

 

یعنی : گواهی می دهم که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست و 

 

 او یکتا و بی شریک است و گواهی می دهم که محمد  

 

بنده وفرستاده اوست، بار الهی مرا از توبه کنندگان گردانده 

 

 وازپاکان قرار ده. 

 

2 = سبحانک اللهم و بحمدک أشهد أن لا اله الا أنت أستغفرک 

 

 و أتوب الیک . 

 

یعنی: بار الهی پاکی ترا بیان نموده وستایش ترا گفته گواهی  

 

می دهم که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست و از تو  

 

طلب آمرزش نموده و بسوی تو بازگشته و توبه می نمایم. 

 

 

 

چه وقت وضو گرفتن مستحب است؟ 

 

 

فقط برای نمازخواندن وطواف بیت الله وضو گرفتن واجب 

 

 وضروری است ولی در زمان انجام کارهای زیر وضوگرفتن 

 

 مستحب است: 

 

1 = به هنگام ذکر نمودن الله متعال. 

 

2 = به هنگام تلاوت قرآن. 

 

3 = به هنگام خوابیدن. 

 

4 = به هنگامی که فرد جنب قبل از غسل می خواهد چیزی  

 

را بخورد ویا بنوشد. 

 

5 = به هنگامی که فرد جنب قبل از غسل می خواهد بخوابد وبعدا 

 

 غسل نماید. 

 

6 = به هنگامی که فرد جنب قبل از غسل می خواهد دوباره  

 

با همسرش جماع کند. 

 

7 = قبل ازغسل نمودن . 

 

8 = تجدید وضو برای هر نماز. 

 

9 = بعدازهر بی وضو شدنی دوباره وضو گرفتن. 

 

 

 

چند نکته قابل ذکر در وضو : 

 

 

علاوه از امور فوق چند چیز دیگر نیز وجود دارد که در وضو 

 

 سنت ویا جایزاست که این قرار زیر می باشند: 

 

1 = هرعضو را در وضو یکبار یا دو بار شستن. 

 

2 = مالیدن اعضاء وضو در زمان شستن آنها. 

 

3 = سر را دو ویا سه بار مسح نمودن. 

 

4= بر عمامه مسح نمودن. 

 

5= برقسمتی از سر و ادامه بر عمامه مسح نمودن. 

 

6 = قسمت جلوی سررا زمان شستن چهره شستن. 

 

7 = دستان را از آرنجها بالاتر شستن. 

 

8 = پاها را از قوزکها بالاتر شستن. 

 

9 = بر موزه و جوراب مسح نمودن. 

 

10 = اعضای وضو را پی درپی شستن. 

 

11 = با ترتیب آمده در قرآن وسنت وضو گرفتن. 

 

12 = از راست شروع نمودن. 

 

13 = بعد از وضو اعضای وضو را پاک وخشک نمودن. 

 

14 = برای گوشها آب جدید نگرفتن. 

 

15 = به هنگام وضو گرفتن از کسی دیگربرای ریختن آب  

 

کمک گرفتن. 

 

16 = بعد از وضو دو رکعت نماز خواندن.  

 

 

 

شکنندها وضو 

 

 

بعضیها چیزها باعث شکستن وضو می گردند که از قرار زیر  

 

می باشند: 

 

1 = ادرار نمودن. 

 

2 = مدفوع نمودن. 

 

3 = از انسان باد و گردی بیرون شدن. 

 

4 = بیرون شدن منی. 

 

5 = بیرون شدن مذی. 

 

6 = بیرون شدن ودی. 

 

7 = خواب سنگین . 

 

8 = دور شدن عقل بعلت دیوانگی ، بیهوشی و یا هر علتی دیگر. 

 

9 = دست زدن با شهوت وبدون پرده به شرمگاه. 

 

10 = استفراغ نمودن. 

 

11 = خوردن گوشت شتر. 

 

 

 

فرائض وضو 

 

 

در وضو فقط پنج چیزکه در ذیل بیان خواهد شد فرض است : 

 

1 = نیت یعنی با دل اراده پاکی نمودن. 

 

2 = شستن چهره . 

 

3 = شستن دستان تا به آرنجها. 

 

4 = مسح سر. 

 

5 = شستن پاها تا قوزکها . 

 

علاوه از این پنج چیز دیگر تمام اعمالی که در وضو در احادیث 

 

 صحیح آمده سنت اند. 

 

 

 

اینها که وضو را نمی شکنند 

 

 

 

چهار چیزاست که در میان مردم مشهور به شکنندهای وضو اند 

 

 ودر حالیکه وضو را نمی شکنند: 

 

 

1 = خنده قهقهه در داخل نماز . 

 

2 = دست زدن به زن . 

 

3 = خون . 

 

4 = شستن مرده ویا حمل نمودن آن. 

  

 

 

 

مسح بر موزه وجوراب 

 

 

مسح نمودن پاها به جای شستن آنها در وضو در حالیکه جوراب  

 

 

ویا موزه برآنهاست از احادیث متعددی ثابت است  

 

مسح بر جوراب وموزه دارای احکام خاصی است که به ترتیب 

 

 زیر بیان خواهد شد: 

 

1 = مدت مسح بر جوراب وموزه برای مسافرتا سه شبانه روز 

 

 وبرای مقیم تا یک شبانه روز است. 

 

2 = ساق جوراب وموزه باید آنقدر بلند باشند که قوزک های پاها 

 

 را بپوشانند. 

 

3 = ابتداء مدت مسح از زمان شروع مسح می باشد. 

 

4 = مسح بر جوراب و موزه برای زن ،مرد ،فرد سالم ومریض 

 

 همه جایز ویکسان است. 

 

5 = جوراب وموزه ای که فردی می خواهد برآنها مسح کند باید 

 

 بعد از وضو کامل به پا شوند. 

 

6 = موزه و جورابی که برآنها مسح می شود نباید زیاد پاره باشند 

 

 ولی پاره گی اندک به اندازه یک یا دو انگشت ایرادی ندارد. 

 

7 = برپشت پاها مسح می شود نه برکف پاها. 

 

8 = با کشیدن انگشتان دست برپاها مسح می شود. 

 

 

 

باطل کنندهای مسح 

 

 

سه چیز است که باعث بطلان مسح بر جوراب و موزه می گردند 

 

 که از قرارزیر می باشند: 

 

1 = بیرون نمودن جوراب وموزه درمیان مدّت مسح . 

 

2 = به پایان رسیدن مدّت مسح . 

 

در این دوصورت اگر فرد وضو دارد که فقط پاهایش را بشوید و 

 

 دوباره جوراب و موزه اش را بپا کند ورنه باید کامل وضو 

 

 بگیرد. 

 

3 = جنابت نیزمسح را باطل می کند وفرد باید زمان غسل موزها 

 

 وجوراب ها را کشیده وپاها یش را بشوید. 

 

ناگفته نماند همانگونه که بر جوراب وموزه مسح جایز است بر 

 

 کفشهای جایز و از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نیزثابت 

 

 است. 

 

 

 

روش غسل 

 

 

 

غسل مطابق با احادیث صحیح به ترتیب زیر می باشد: 

 

1 = دستان را تا به مچ سه بار شستن. 

 

2 = با دست راست بر چپ آب ریختن وبا چپ شرمگاه را  

 

شستن.  

 

3 = اگر کثیفی ویا چیزی بر بدن بود آن را شستن و دور کردن. 

 

4 = با دل نیّت واراده پاکی نمودن. 

 

5 = همانند وضوی نماز ؛ وضو گرفتن ولی همینکه به مسح سر 

 

 رسید را مسح ننموده بلکه کاملا شستن. 

 

6 = به هنگام شستن سر با انگشتان سررا مالیدن و موها را خلال 

 

 کردن. 

 

7 = بعد از شستن سر سه مشت آب برآن ریختن وسر را آب 

 

 کشیدن. 

 

8 = برقسمت راست بدن آب ریختن و آنرا شستن. 

 

9 = برسمت چپ بدن آب ریختن و آنرا شستن. 

 

10 = یک کنار رفته اول پای راست تا قوزک و سپس پای چپ  

 

را تا قوزک شستن . 

 

وبا این طریق غسل به پایان می رسد. 

 

 

 

واجب کننده های غسل 

 

 

 

چند چیزاند که باعث وجوب غسل بر فرد می شوند که ما به  

 

ترتیب زیر آنها را بیان خواهیم نمود: 

 

1 = بیرون شدن آب منی با شهوت در خواب یا بیداری از مرد 

 

 یا زن. 

 

2 = داخل شدن سرذکر(آلت تناسل مرد) درفرج (شرمگاه جلوی 

 

 زن) زن وبرخورد دو ختنه گاه با یکدیگرگرچه انزال هم نشوند. 

 

3 = پایان یافتن دوران حیض (عادت ماهیانه زن) و نفاس 

 

 (خونریزی بعد از زایمان). 

 

4 = به هوش آمدن از بیهوشی. 

 

5 = مرگ . 

 

6 = مسلمان شدن کافر. 

 

 

 

آنچه انجام آنها برجنب حرام است 

 

 

 

بر فرد جنب فقط انجام دو کار حرام است: 

 

1 = خواندن نماز. 

 

2 = طواف بیت الله . 

 

ناگفته نماند که دست زدن به قرآن ، خواندن قرآن ورفتن به  

 

مسجد برای فردجنب ویا زنی که در دوران حیض (عادت  

 

ماهیانه زن) و نفاس (خونریزی بعد از زایمان) بسرمی برد  

 

ایرادی ندارد چون ازانجام این کارها برای افراد هیچ ممانعتی 

 

 در قرآن واحادیث صحیح رسول الله صلی الله علیه وآله 

 

 وسلم نیامده است. 

 

 

 

غسل ها مستحب 

 

 

 

بعضی از اوقات غسل نمودن بدون اینکه بر فرد واجب باشد  

 

انجام آن باعث اجر وثواب شده و ترک آن گناه نیست که به 

 

 آنها غسل های مستحب گفته می شود و به ترتیب زیر می باشند: 

 

1 = غسل روز جمعه . 

 

2 = غسل برای عید فطر و عید قربان . 

 

3 = غسل برای بستن احرام . 

 

4 = غسل برای داخل شدن به مکه . 

 

5 = غسل برای وقوف به عرفات. 

 

6 = غسل برای هر نماز ویا برای جمع بین صلاتین برای  

 

زن مستحاضه. 

 

7 = غسل بعد از دفن مشرک برای کسی دست به آن زده و  

 

دفنش نموده است . 

 

8 = غسل بعداز هر جماع برای کسی که در یک شب چندین  

 

بار جماع می کند. 

 

 

 

چند چیز در باره غسل 

 

 

 

1 = روش غسل برای زن ومرد فرقی ندارد بجز دو چیز که زنها 

 

 باید رعایت کنند: 

 

 ( أ ) زن اگر بعد از پاکی از عادت ماهیانه و یا بعد از پاکی از 

 

 زایمان می خواهد غسل کند در این صورت اگر موهایش را بافته 

 

 باید آنها را بازنماید و سرش را در زمان شست خوب بمالد ولی 

 

 در غسل جنابت نیاز به باز کردن آنها نیست. 

 

( ب ) زن اگر بعد از پاکی از عادت ماهیانه و یا بعد از پاکی از 

 

 زایمان می خواهد غسل کند بهتر است که در پایان غسل پنبه ای 

 

 را عطر آلود نموده و با آن داخل شرمگاه جلوی خویش را پاک 

 

 وصاف کند. 

 

2 = مرد با همسرش می تواند در یکجا غسل کند. 

 

3 = هر یک از زن و مرد می تواند از آب باقی مانده از غسل 

 

 دیگری غسل کند. 

 

4 = برای مردان به حمام عمومی رفتن بشرطی که عورت آنها 

 

 پوشانده باشد جایز است. 

 

5 = برای زنان رفتن به حمامهای شهری خواه عمومی و خواه 

 

 خصوصی حرام است. 

 

6 = بعد از غسل خود را خشک کردن ایرادی ندارد. 

 

7 = بعد از غسل نیاز به وضو نیست. 

 

8 = اگر فرد نیّت داشته باشد یک غسل به جای جنابت وحیض و 

 

یا جمعه وعید و یا جنابت وجمعه جایز است . 

 

9 = برای فرد جنب یا زنی که در دوران حیض (عادت ماهیانه 

 

 زن) و نفاس (خونریزی بعد از زایمان) بسرمی برد حجامت، 

 

 کوتاه کردن ناخن، دورکردن موهای زاید بدن ، رفتن به بازار، 

 

 خورد ونوش ودیگرکارها بدون هیچ کراهتی جایزاست فقط برای 

 

 فرد جنب مستحب است که قبل از خواب ، خورد نوش و یا جماع 

 

 دوباره؛ وضو بگیرد. 

 

10 = در حضور مردم لخت غسل کردن حرام است ولی در  

 

حال انفرادی و بدون اینکه در انظار مردم باشد ایرادی ندارد. 

 

 

 

فرائض غسل 

 

 

 

درغسل فقط دو چیززیر فرض می باشد: 

 

1 = نیّت یعنی با دل اراده پاکی نمودن . 

 

2 = تمام بدن را با آب شستن. 

 

علاوه از این دو دیگر اعمالی که در غسل انجام می شود ودر 

 

 روایات صحیح آمده سنّت می باشند. 

 

 

 

روش تیمّم 

 

 

تیمّم یک کلمه عربی است که به معنای قصد واراده می باشد  

 

اسلام به ما مسلمانان دستور داده که اگرآب برای وضو گرفتن  

 

ویا غسل کردن نبود ویا اینکه بود ولی فرد بنا بر عذر شرعی 

 

 (همانند بیماری ، ترس وغیره) نمی توانست از آن استفاده کند 

 

 در این صورت به روش زیر تیمّم نماید: 

 

1 = با دل نیّت و اراده پاکی نماید. 

 

2 = هردو کف دستش را یکباربرزمین پاکی بزند. 

 

3 = دستان را از زمین بلند نموده پف نماید وبه هم زده تکان دهد 

 

 تا خاکهای اضافی بریزد. 

 

4 = دو دستش را یکباربر چهره کشیده و با آنها کاملا چهره اش  

 

را مسح کند. 

 

5 = کف دست راست را برپشت دست چپ کشیده و مسح نماید 

 

 وسپس کف دست چپ رابر پشت دست راست کشیده مسح نماید  

 

بدین منوال دستانش را تا به مچ مسح نموده تیمّم را به پایان رساند. 

 

 

چند نکته ضروری در باره تیمّم 

 

 

در بحث تیمّم چند چیز نیاز بذکر است که به ترتیب زیر بیان  

 

می شود: 

 

1 = تیمّم از قرآن و احادیث صحیح ثابت است. 

 

2 = صحیح ترین روش تیمّم همان یکبار دستان را برزمین زده  

 

و سپس با آن چهره و دستان را تا به مچ مسح کردن است. 

 

3 = تیمّم به هر آنچه از جنس وبر سطح زمین باشد از قبیل خاک 

 

 ، شن و غیره جایز است. 

 

4 = هنگام نبود آب و یا هر عذر شرعی ( همانند : بیماری، ترس 

 

 وغیره) که فرد قادر به استفاده از آب نباشد تیمّم جایز است. 

 

5 = تیمّم یکی از احکام خاص به امت اسلامی و دین سلام است. 

 

6 = تیمّم جانشین غسل و وضواست لذا هر عملی که با غسل و 

 

 وضو فرد می توانست انجام دهد با تیمّم نیز می تواند انجام دهد. 

 

7 = تمام شکنندهای غسل و وضو شکننده تیمّم نیز می باشند  

 

علاوه از آنها یافتن آب و قادر به استفاده از آن نیز باعث از بین 

 

 رفتن تیمّم می گردد. 

 

8 = دستان را بر دیوار زده تیمّم زدن ایرادی ندارد و از رسول  

 

الله صلی الله علیه وآله وسلم ثابت است. 

 

 

 

فرائض تیمّم 

 

 

 

در تیمّم فقط چهارچیز زیر فرض اند: 

 

1 = نیّت یعنی با دل اراده پاکی نمودن . 

 

2 = یکباردستان را برزمین زدن. 

 

3 = چهره را مسح نمودن . 

 

4 = دستان را تا به مچ مسح نمودن. 

 

علاوه از این چهار عمل دیگر اعمالی که در تیمّم صورت می  

 

گیردودر احادیث صحیح آمده سنّت می باشند. 

 

 

 

سنتهای فطرت 

 

 

الله مهربان بعضی از اعمال وکارها که موسوم به سنت های  

 

فطرت  اند را برای پیامبرانش انتخاب نموده که آنان بدانها عمل می نمودند وبه ما نیز دستور داده شده تا از روش انبیاء پیروی کنیم ، وآن سنت ها از قرار زیر می باشند: 

 

1 = ختنه نمودن. 

 

2 = موی شرمگاه جلو را تراشیدن. 

 

3 = موهای زیربغلها را کندن. 

 

4 = ناخن ها را کوتاه کردن. 

 

5 = سبیلها را کوتاه کردن. 

 

6 = ریشها را بلند نگه داشتن. 

 

7 = موهای سر وریش را شانه زدن ،روغن زدن وشستن. 

 

8 = موی سفید سر وریش را نکندن. 

 

9 = برای متغیر نمودن موی سفید سر وریش از حنا ویا کتم  

 

استفاده نمودن. 

 

10 = از عطر ومشک استفاده نمودن. 

 

11 = مسواک زدن. 

 

12 = بینی را آب کشیدن. 

 

13 = دهان را آب کشیدن. 

 

14 = استنجا زدن. 

 

15 = زمان غسل ویا وضو بندها و مفصلها را خوب شستن. 

 

 

 

اوقات مسواک 

 

 

 

پاکی دهانی که با آن ذکر الله مهربان گفته و با انسانها سخن گفته 

 

 می شود باید پاک وخوش بو باشد و اسلام برای پاک و خوشبو  

 

نگه داشتن دهان مسواک زدن را مشروع ساخته است وما در 

 

 اینجا؛ جاهائی را ذکر می کنیم که از نظر اسلام مسواک زدن  

 

در آن جاها تشویق و ترغیب بیشتری شده است:  

 

1 = به هنگام وضو گرفتن. 

 

2 = قبل از شروع نماز. 

 

3 = قبل از تلاوت قرآن. 

 

4 = قبل از نماز شب . 

 

5 = زمان وارد شدن به خانه ومنزل. 

 

 

 

حیض ونفاس 

 

 

 

حیض در لغت به جریان یک مایع گویند و در اصطلاح شریعت  

 

به خونی گویند که در حال صحت از شرمگاه جلوی زن  

 

بعنوان عادت ماهیانه بدون زایمان و یا بیماری  بیرون آید. 

 

خون حیض حد اقلی ندارد و بستگی به عادت زن دارد وهر 

 

 وقت خون ریزی بند آمد زن پاک محسوب می شود ولی حد  

 

اکثر آن هفت روز است. و آمدن این خون علامت بلوغ  

 

دختری است که به سن پانزده سالگی نرسیده است زیرا دختر 

 

 اگر به سن پانزده سالگی برسد و بازهم حیض(خون ریزی  

 

عادت ماهیانه )  نبیند بالغ محسوب می شود. 

 

ورنگ خون حیض معمولا سیاه وسرخ است ولی اگر زرد  

 

رنگ ویا خاکستری وکدری رنگ باشد ودر دوران حیض  

 

(خون ریزی عادت ماهیانه ) باشد خون حیض(خون ریزی  

 

عادت ماهیانه )  محسوب می شود. 

 

واما نفاس به خونی گفته می شود که زن بعد از زایمان می بیند  

 

این خون نیز حداقلی ندارد یعنی هر وقت زن خون ریزیش بند 

 

 آمد پاک محسوب می شود ولی حداکثر آن چهل روز می باشد. 

 

 

 

آنچه برزن حائضه ونفساء حرام است 

 

 

 

اسلام برای زنی که دوران حیض (خون ریزی عادت ماهیانه )  

 

و یا نفاس (خون ریزی بعد از زایمان) را سپری می کند  

 

احکام خاصی را ارائه نموده که ما آنها را به ترتیب زیر بیان 

 

 می نمائیم: 

 

1 = روزه گرفتن خواه فرضی باشد ویا نفلی بر او حرام است 

 

 ولی روزه فرضی را باید بعد از پاکی قضائی بیاورد. 

 

2 = نمازخواندن برایش جایز نیست وبعد از پاکی نیز قضا  

 

آوردن آنها ضروری نیست یعنی از او ساقط می شود. 

 

3 = طواف بیت الله برایش جایز نیست. 

 

4 = جماع با شوهر برایش حرام است. 

 

 واگر شوهرش در دوران حیض (عادت ماهیانه ) با او جماع نمود 

 

 باید توبه کند وشوهر اگر در اول دوران حیض (عادت ماهیانه ) 

 

 جماع نموده باید یک مثقال طلا صدقه بدهد واگر در اواخر دوران 

 

 حیض (عادت ماهیانه ) جماع نموده باید نیم مثقال طلا صدقه  

 

بدهد. 

 

ناگفته نماند که علاوه از این چهار کار(نماز، روزه ، طواف بیت 

 

 الله و جماع) ؛ تمام کارهای مجاز شرعی (ازقبیل تلاوت قرآن ،  

 

با دیگران خورد و نوش نمودن، بوسه گرفتن ، در یک بستر  

 

با شوهر خوابیدن و...) برای زنی که دوران حیض(عادت 

 

 ماهیانه )  و نفاس (خون ریزی بعد از زایمان ) را سپری می کند 

 

 هیچ اشکالی ندارد. 

 

 

 

احکام استحاضه 

 

 

 

به هر خون ریزی که زن بیشتراز حداکثرمدّت حیض (عادت 

 

 ماهیانه ) ویا حد اکثرمدّت نفاس (خون ریزی بعد از زایمان )  

 

می بیند در اصطلاح شریعت استحاضه گفته می شود. 

 

احکام استحاضه از احکام حیض و نفاس فرق دارد که می شود  

 

به ترتیب زیر چنین بیان کرد: 

 

1 = بعد از پایان حیض و یا نفاس یک غسل برایش واجب است. 

 

2 = نماز و روزه از او ساقط نمی گردد یعنی در دوران  

 

استحاضه باید نمازش را خوانده وروزه اش را بگیرد. 

 

3 = برای هر نمازوضو گرفتن واجب است. 

 

4 = مستحب است که در دوران خون ریزی برای هر نماز غسل 

 

 نماید ویا اینکه روزی سه بار غسل کند و جمع بین صلاتین نماید 

 

 بدین صورت که نماز ظهر را به تأخیر انداخته در آخروقت ظهر 

 

 بخواند ونماز عصر را دراول وقت بخواند وقبل از خواندن این دو 

 

 نمازغسل نماید برای مغرب وعشاء نیز چنین کند وبرای نماز 

 

 صبح نیزغسل نماید.  

 

5 = شوهرش در دوران استحاضه می تواند با او جماع کند. 

 

6 = خلاصه اینکه همانند زنانی که خون ریزی ندارند تمام 

 

 احکامات اسلام را می تواند انجام دهد. 

 

 

 

روش تشخیص خون استحاضه 

 

 

 

زنان می توانند با روشهای زیر خون استحاضه (خون ریزی 

 

 اضافی) را از خون حیض (عادت ماهیانه ) و نفاس (خون ریزی 

 

 بعد از زایمان) تشخیص دهند: 

 

1 = زن اگر قبل از مبتلا شدن به بیماری استحاضه (خون ریزی 

 

 اضافی) عادت معینی داشته مثلا هر ماه شش روز حیض (عادت 

 

 ماهیانه) می دیده ولی حالا هشت روز ویا بیشترخون ریزی دارد 

 

 این زن در هر ماه شش روز اول خون ریزی خویش را حیض 

 

 (عادت ماهیانه) حساب کند وروزهای اضافی بر آن را استحاضه 

 

 (خون ریزی اضافی) بداند. 

 

2 = و اگر زن از اول بلوغ دچار استحاضه (خون ریزی اضافی) 

 

   شده و یا اینکه عادت ماهیانه خویش را فراموش نموده و یا  

 

اینکه عادت ماهیانه خاصی نداشته در این صورتها شش الی هفت 

 

 روز از هرماه را حیض (عادت ماهیانه)  و بیست سه الی بیست 

 

 چهار روز دیگر را استحاضه (خون ریزی اضافی)  حساب 

 

 نماید. 

 

3 = واگر زن عادتش را فراموش کرده ویا عادت معینی نداشته 

 

 ولی با رنگ خون می تواند خون حیض را از خون استحاضه 

 

 تشخیص دهد با تشخیص خوناها از یکدیگراحکام آنها را اجرا 

 

 کند. ناگفته نماند که در حدیث صحیح آمده است که( خون حیض 

 

 خون سیاهی است که شناخته می شود) یعنی: زنان می توانند 

 

 تشخیصش دهند.

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
سنّت زنـده بـاد
أوقات نماز بیش از شش میلیون شهر در دنیا
کشور:
قـرآن زنده بـاد
إِنَّمَا کَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِینَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ أَنْ یَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُوْلَئِکَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ (51) وَمَنْ یُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَخْشَ اللَّهَ وَیَتَّقِیهِ فَأُوْلَئِکَ هُمْ الْفَائِزُونَ (52) (سوره نور) مسلمانان واقعی هر گاه به سوی الله ورسولش فراخوانده شوند تا در میان آنها فیصله و قضاوت نماید می گویند که شنیدیم و پیروی نمودیم کامیابان واقعی اینها اند***و هر کس که از الله و رسولش پیروی کند و از الله بترسد و (از مخالفت با او) پرهیز کند اینها پیروزان و کامیابان اند.
بدعات مرده باد
عرباض بن ساریه رضی الله عنه می فرمایند: روزی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در میان ما برای سخنرانی بلنده شده و برای ما سخنرانی بلیغ ورسائی را ایراد فرمودند که دلها از آن ترسید و چشمان اشکبار شد ، ما گفتیم ای رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گویا که این سخنرانی فردی است که می خواهد ازهمراهانش جدا شده وبا آنها خدا حافظی کند، پس به ما توصیه نمایید، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من شما را به پرهیزگاری و اینکه بشنوید و پیروی کند از امیرتان گرچه بر شما غلام و برده ای بعنوان امیر گمارده شود، آری قطعا کسانی که بعد از من زندگی می کنند اختلافات زیادی را مشاهد خواهند نمود. پس بر شماست که در آن وقت به سنّت من و سنّت رهبرهای درست وراه یافته عمل نموده و آنها را با دندانهایتان محکم بگیرید، و از هر بدعت و نوآوری در دین پرهیز کنید زیرا هربدعتی گمراهی است. (این حدیث را ابوداود (4607) و ترمذی (2678) وابن ماجه (42) و برخی دیگر ازکتب حدیثی روایت نموده اند.

شارژ ایرانسل

دانلود

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

شادشاپ

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا