۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

چگونه از دیگران انتقاد کنیم؟

  

 چگونه از دیگران انتقاد کنیم؟ 

     

شاید بارها برای ما پیش آمده که رفتار نادرستی را از دیگری دیده ایم، اما همین که تصمیم گرفته ایم آن رفتار نادرست را تذکر دهیم، ترسیده ایم که (نکنه به او بربخورد). در این قسمت هشت ویژگی یک انتقاد موثر را که به کمک آن می توانیم بدون ایجاد سوء تفاهم نکات منفی رفتار دیگران را به آنها نشان دهیم، بررسی کرده و مورد کنکاش قرار دهیم!
 1 - انتقاد غیر مستقیم

انتقاد موثر انتقادی غیر مستقیم است. یادتان باشد که گفتن هر عیبی به صورت مستقیم باعث می شود فرد مقابل موضع گیری کرده و به ما حمله کند. در این صورت نه تنها رفتار بد او را اصلاح نکرده ایم بلکه حالا باید در موضع دفاعی او، با وی جر و بحث هم بکنیم!

  2 - انتقاد بدون القاء تفاخر و برتری و با حفظ آبروی فرد

انتقاد باید به گونه ای باشد که فرد احساس کند شما از روی علاقه ای که به وی دارید به او انتقاد می کنید نه برای القای برتری خود و تحقیر نمودن او،
 بنابر این همیشه برای انتقاد کردن لحنی متواضعانه به خود بگیرید

  3 - انتقاد صادقانه

صداقت رکن اصلی انتقاد مؤثر است. اگر فرد احساس کند شما در گفتار خود صداقت لازم را ندارید، هیچ گاه تسلیم انتقاد شما نمی شود.

  4 - انتقاد با طرح اشتباهات خود

طرح اشتباهات خود در ابتدای هر انتقادی  مانند بمبی عمل می کند که دوستی را به شدت در قلب فرد مقابل می نشاند. وقتی قبل از انتقاد به طرف مقابل می گویید که من هم قبلا همین اشتباه را میکردم و یا اینکه منم همین مشکلو دارم دیگر هیچ دلیلی برای مقاومت باقی نمی ماند.
5 - انتقاد با لحن پیشنهادی و نه دستوری

انتقاد موثر خود را با لحن پیشنهادی مطرح کنید تا فرد آن را به صورت یک راه حل یا یک توصیه در نظر بگیرد برای این کار 

 از جملاتی مانند:

-به نظرم اگه...

-راستی فکر میکنی اگه...

-نظر تو درباره ی اینکه...

می توانید استفاده کنید.

6 - انتقاد جزئی و دقیق، نه کلی و مبهم 

اگر می خواهید رفتار نادرستی را برای همیشه متوقف کنید باید دقیقا رئی آن دست بگذارید. اینکه صرفا صرفا یک سری اطلاعات کلی و مبهم به طرف مقابل خود بدهیم ممکن است باعث ایجاد سوء تفاهم شود.

 7 - ساده نشان دادن رفع عیب و نه بزرگ جلوه دادن آن

اگر افراد احساس کنند که مشکلی که دارند یک معضل بزرگ است، هراسان شده و هیچ وقت نمی توانند آن را رفع کنند و دلیل این مسئله هم آن است که فرد عزت و احترام به نفس خویش را از دست می دهد. بنابراین باید به گونه ای از او انتقاد کنیم که وانمود شود  مشکل رفتاری وی یک مشکل معمولی بوده و به سادگی قابل رفع نیست

 8 - انتقاد به رفتار نادرست و ناشایست فرد و نه به توانایی های جسمی و ذهنی او

اگر می خواهید انتقاد شما موثر واقع شود، فقط و فقط به رفتارهای نادرست فرد انتقاد کنید نه به توانایی های جسمی و ذهنی او که در ایجاد آنها نقشی نداشته است. مثلا می شود بر پرخاشگری افراد انتقاد کرد ولی آیا می توانیم به کسی که دچار فلج حرکتی است بگوییم چرا فلج هستی؟  

 

منبع :

http://shahrivari.mihanblog.com/ 

وبلاگ یک دانشجوی (سابق) الکترونیک

نظرات 1 + ارسال نظر
reza پنج‌شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 03:16 ب.ظ http://www.up-nod32.blogsky.com

مرکز آپدیت آنلاین ناد 32 به صورت روزانه.با جدیدترین کدهای به روز شده از سایت ناد 32
امکان اسکن آنلاین سیستم شما و آپدیت ویروس یاب به صورت همزمان
به روز رسانی فایروالها برای مقابله با کرم های اینترنتی.
بهترین و اکتیو ترین کدها و ...
هکر را مغلوب کنید ...

www.up-nod32.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد