۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

چگونه می توان از طریق اینترنت بسوی الله متعال دعوت داد؟

چگونه می توان از طریق اینترنت 

 بسوی الله متعال دعوت داد؟ 

 

رساله ای که در حال خواندنش هستید و امیدوارم که برایتان مفید ومثمر ثمر واقع شود در حقیقت ترجمه فارسی رساله (کیف تدعوا إلى الله تعالى عبر الإنترنت ؟) است که بنده آن را از سایت عربی (صید الفوائد ) گرفته وصاحبان این سایت آن را از سایت (موقع السنة الاسلامی ) گرفته اند ، امیدوارم که الله مهربان به نویسنده این رساله و صاحبان این دوسایت جزای خیر عنایت فرماید وما را نیز از رحمات واسعه خویش محروم نفرماید . آمین.
بسیاری از کارهای دعوتی در آغاز؛ مجرد یک فکرگذرا و ایده است که در چشم بسیاری از مردم کوچک و حقیر بنظر می رسد ولی زمانی که آب وحی بدان می رسد به سرعت میوه اش را دو برابر داده ، و دستان اصلاح طلبان برای کمک و اجرای عملی به سوی آن دراز می شود، آن وقت است که می بینی پس از چند سالی به ثمر نشسته ومیوه هایش به فضل الله متعال رسیده است.

آری روش های عدیده ای برای دعوت به سوی الله متعال از طریق اینترنت وجود دارد که بطور مستمر و دائمی با دگرگونی وپیشرفت خود اینترنت روزبه روزدر حال تحول وپیشرفت است.

به عنوان مثال گروه های خبری ، بعد از اینترنت ایجاد شدند ولی امروزه وسایل فعالی برای هدایت مردم و ارائه اسلام به آنان شده است و....

ومن دوست دارم این دیدار خودم را به بیان برخی از وسایل مفید برای دعوت به سوی الله محدود کنم وآنها به شرح زیر می باشند :  

اولا : ایجاد یک سایت اسلامی برای دعوت به سوی الله متعال :
واین خود یکی از مفید ترین وسایل وپرثمرترین آنهاست ومن خود اهمیت این را در سایت اسلامی سنّت ؛

(http://www.al-sunnah.com/) که به زباهای زنده دنیاست  لمس نمودم.

از طریق این سایت پیامهای بسیار زیادی از کسانی که مایل  اند تا به اسلام مشرف شوند می رسد واز ما درباره روش مشرف شدن به اسلام و خواسته های آن می پرسند ،و همچنین ازمسلمانانی که علاقه مند به پاسخ سوالات وفتواهای دینیشان هستند پیامهای زیادی به ما می رسد ، والحمد لله گروهی از بهترین جوانان پایبند به کتاب الله وسنّت صحیح که با دانش اسلامی و زبان قوی (انگلیسی ، فرانسه ، اسپانیایی یا آلمانی ...) مسلح اند این کار راانجام می دهند.

اهمیت این وسیله در پشت این مخفی است که یک سایت اسلامی در حقیقت یک کتابخانه بسیاربزرگ ودارای اطلاعات بسیارزیادی در مورد اسلام است  که بصورت رایگان برای میلیون ها نفر از انسانها و به زبان های مختلف عرضه می شود و مردم در هر زمان یا مکانی که باشند می توانند از آنها بازدید کنند

وبرای فهمیدن اهمیت این جریان کافی است که بدانی یکی از این سایت ها شامل 124 هزار حدیث نبوی صلی الله علیه وآله وسلم است و دیگری شامل ترجمه کتاب الله (قرآن) به هفت زبان بین المللی است و دیگری که حاوی  4000 هزار فتوای (هیئت کبارعلماء اسلام) است  و سایت دیگری که حاوی بیش از 900 نوار اسلامی به زبان های مختلف است که از بسیاری از علماء و داعیان دین می باشد.

برادرم این یکی از هزار و مشت نمونه خرواراست.
آری دراینترنت شرکت های متعددی وجود دارد که فضا های مناسبی را برای ساخت سایت به صورت رایگان ارائه می دهند ، که ازمهم ترین آنها شرکت http://www.hypermart.net/  می باشد.

وعلاوه از این شرکت شرکتها زیادی دیگری نیز وجود دارد که همانند این شرکت خدمات رایگان انجام می دهند...
و تمام آنچه که برای یک علاقه مند به ساخت یک سایت دعوتی نیاز است این است که نحوه بکارگیری و ایجاد صفحاتی همانند: صفحه اول یا ورد 2000 را بداند ، و همچنین نیاز است که چگونگی دانلود از کامپیوتر به اینترنت را بدانید و این کار بسیار آسان است ونیاز به دورهای آموزشی طولانی ندارد .

و ما دراین سایت پیام ها ی بسیار دلگرم کننده ای دریافت کرده ایم که حقیقتا ما را بسوی ادامه کار و توسعه  دادن آن به شکلی که مناسب سطح دین اسلامی ما باشد؛ سوق داده اند.

وما در زیر برخی از آن پیامها ی ترجمه شده ای که درسایت اسلامی سنّت بدست ما رسیده است را تقدیم شما می کنیم:

پیام اول : سایت شما بسیار جالب است ، من صرف 2 ساعت گذشته در سایت شما مشغول تحقیق بودم.

مفید ترین بخش آن بخش نماز گام به گام و بخش پرسش و پاسخ است ،

سایت شما مرا وادار کرد تا بگویم چرا زودتر برنامه ریزی نکردم.

شاید این سایت شما بود که مرا پس از سالیان متمادی در نصرانیت به ریشه های اسلام بازگرداند. ان شاءالله نمی خواهم که آخرین اسپانیایی برای یافتن حقیقت باشم ...

به صفحات وب شما علاقه شدید دارم.

 من ساکن شهرستان سولانو هستم که مدتی است فکرم تبدیل شده وبه اسلام مشرف شدم.

چند هفته ای هست که خواندن قرآن ودیگر کتب اسلامی را شروع کردم

ولی تا به حال به چند سوال من پاسخ داده نشده بود.

 که سایت شما به من کمک نمودم تا جوابهای آنها پیدا کنم وجواب های آنها مرا تکان داد.

پیام دوم: سلام ، من لئون هستم و 16 سال سن دارم.

 من درگشت و گذر اینترنتی به سایت شما بر خوردم و به طور جدی نظرم نسبت به اسلام عوض شده است.  

من هم اکنون که مسلمان شده ام سایت شما را همیشه و مداوم بازدید می کنم و قبل از مسلمان بشوم نیز از آن بازدید می کردم.

این سایتان بسیار خوب است به آن ادامه دهید، الله متعال به شما پادش خوب عنایت فرماید.

خواهرم امینه نیزبه یادگیری بیشتراسلام و مسلمان شدن شدیدا علاقه مند شده است.

و زبان های که با آن سایت ما کار می کند ( زبان انگلیسی ، فرانسوی ، آلمانی ، بوسنیایی ، آلبانیایی ، مالزیایی و اندونزیایی ، فیلیپینی ، فنلاندی) می باشد و هم اکنون در حال افزودن شش زبان جدید ( هندی و سنگالی و بنگالی و تلغو، و ملیالم و تامیل) می باشد.و قطعا برخی از این زبانها را مستقیم ما انجام نداده ایم ، اما سایت آنها را از سایتهای دیگر با موافقت صاحبان آنها گرفته است .

 و بازدید کنندگان می توانند از این جا و سایت های اصلی آنان؛ آنها را بازدید کنند .

دوم : دعوت به سوی الله متعال از طریق گفتگو با دیگران در اینترنت :
این وسیله بسیارخوبی است و فوائد بسیار بزرگی دارد ، وبرای درک این مطلب کافی است که بدانی که درمدت بسیارکوتاهی بوسیله یکی از برادران داعی ما بیش از 20 مرد و زن از ملیت های مختلف با استفاده از همین این وسیله مشرف به اسلام شدند.
و این خود دارای اشکال مختلفی است:

أ: گفتگوی مستقیم با دیگران : این از طریق برنامه های مانند http://www.mirc.com/ Mirc ، ICQ ، ویا برنامه یاهومسنجرو بسیاری از دیگر برنامه ها که برای داعی ارتباط مستقیم گروهی ویا افراد خاصی از مردم را در یک زمان فراهم می کند.

وهمانا این وسیله فوائدی از قبیل امور دینی را به مردم آموختن ویا غیر مسلمانان را به اسلام دعوت دادن را اردائه داده که بجز الله متعال کسی دیگر نمی داند.

و در اینجا داستانی را برایتان بیان می نمایم که همانند آن بسیار زیاد اتفاق می افتد: من در یکی اتاقهای چت بودم واین اتاق ویژه ای دعوت دادن غیر مسلمانان به اسلام بود و من در اتاق تنها بودم و خسته هم شده بودم خودم را با چیز مفیدی سر گرم نمودم تا اینکه فردی وارد اتاق شود در همین اثناء بود که جوانی وارد اتاق شد ودرخواست کمک نمود ، طبیعی است که منظورش من بودم چون علاوه از من کسی بر صفحه ی اتاق چت نبود ، و به همین دلیل من هم جوابش را ندادم!

اورفت و سپس بعد از لحظه ای دوباره بازگشت ودرخواست کمک نمود و رفت! بهر حال من بر صفحه کامپیوتر توجه نکردم ، بعدا به جدیت آن فرد متوجه شدم ولی فرصت از دست رفته بود ، ولی بعدا به آسانی در اتاق گفتگو دیگری توانستم آن فرد را پیدا کنم ، ازایشان معذرت خواهی کردم وگفتم بفرمایید : آیا دوست دارید تا کمکتان کنم او بسیار خوشحال شد و به من گفت : آیا شما مسلمان هستید؟

من گفتم الحمد لله .
او خوشحال تر شد و به من گفت من مرد آمریکایی هستم که 36 سال سن دارم ، ومن مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده الهیات را دارم و برای کشیش شدن واجد الشرائط هستم ، ولی در حقیقت هر چه بیشتر در عمق دینم می روم به شک و تردیدم افزوده می شود و در درونم تناقضات عمیقی را احساس می کنم، بهمین خاطر شروع به جستجوی دینی غیر از نصرانیت نمودم و من دین مشهور را رها نکردم مگر اینکه در باره آن زیاد خواندم تا اینکه دین اسلام را یافتم و درباره آن نیز زیاد خواندم و قرآن را با ترجمه تا پایان خواندم وخلاصه به این نتیجه رسیدم که اسلام دین واقعی خداوند و همین دین سرشت و فطرت است .

ودرخواست من ازتو این است که آیا مرا در دینتان می پذیرید؟

وآیا مراحلی وجود دارد که باید من آنها را انجام دهم؟ و چگونه مسلمان شوم؟

در حقیقت ، زمانیکه من با این مرد صحبت می کردم ساعت دوی شب بود از خواب آلودگی دستم را در حالیکه می نوشت خوب نمیدیدم ، ولی چون سخنان این فرد را خواندم خواب از سرم پرید.

و من به او گفتم : برادر جدید خداوند ترا زنده نگه دارد ، و مسأله بسیار ساده است.

اولا این سوال شما که آیا ما ترا می پذیریم یانه ؟ خداوند ترا زنده نگه دارد چنین چیزی در دین ما نیست ، هرکس یک وجب به خدا نزدیک شود خداوند یک گز به او نزدیک می شود.

و اما اینکه چگونه مسلمان شوی؟ چیزی بر تو ضروری نیست مگر اینکه آنچه من برایت می نویسم با زبان خوانده وبا دل به آن یقین پیدا کنی و من کلمه شهادتین را با ترجمه انگلیسی برایش نوشتم.

وبعض چیزهایی مورد نیازی را که برای هرکسی که می خواهد وارد اسلام شود از قبیل (غسل ، تراشیدن مو، عوض نمودن لباسها اگر نجس اند) را به او آموزش دادم.

آن مرد ازشنیدن این سخنم به وجد آمد و خواست پرواز کند ، والحمد لله شهادتین را برزبان آورد، سپس اوبه یکی از مراکز اسلامی رفت وافراد آنجا با اواین مسأله را پی گیری نمودند.

او بعدها به من نامه نوشت و مرا از نام جدیدش که (ایمان أسد) است خبر دار نمود، و بعدها درمیان ما با ایمیل مکاتباتی صورت گرفت . وآری داستان های دیگری نیز وجود دارد که برای من و دیگر برادران داعی اتفاق افتاده است .

ب : گفتگو با دیگران بصورت غیر مستقیم :

آری برای گفتگوی غیرمستقیم با دیگران از طریق اینترنت روشهای گوناگونی وجود دارد:

1 – تالارهای گفتگو ، که به زبان انگلیسی Message Boards نامیده می شوند و در اکثر شرکت های بزرگ همانند یاهو و Oltavezta و اکسایت ، و دیگر سایتها وجود دارد.

که در آنها فرد با میلیون ها انسان نبست به هر آنچه از امور دین ویا دنیا در ذهنش خطور می نماید صحبت  می کند و این محل ورود زیبائی است برای داعی تا به بنزد مردم رفته و آنها را به سوی الله متعال دعوت دهد و اگر دوست داری این سایت را تجربه کنید http://messages.yahoo.com/index.html
2 - گروه
ای خبری ؛که همان گروهای گفتگو ، مباحثه  وتبادله اخبار در میادین بی پایان باشند، و قطعا در جنبه دینی از تمام جزئیات و تمام ادیان و باورها و اصول وجود دارد و در این عرصه ، بسیاری از افراد حیران  و از دست رفته به دنبال نور هدایت می گردند همانگونه که بعضی از کفار نیز وجود دارند که نسبت به دین الله متعال اسلام؛ مکر و حلیه نموده و عیب گیری می کنند والحمد لله خوشبختانه برخی از افراد خوب در آنجا وجود دارند است که در این زمینه تلاشهای را انجام می دهند ولی در مقابل این فساد زیاد خیلی اندک اند .

وشاید هم اکنون سوال کننده ای بپرسد : چگونه می توانم به این گروه ها دست یابم ؟

در جواب می گویم : در اینجا دو راه برای رسیدن به این گروه ها وجود دارد.
1 - همه مرورگرها از جمله اینترنت اکسپلورر و
Alenzkib شامل همه برنامه های پست الکترونیکی و برنامه ای دیگر به نام (News) اخبار اند، این همان چیزی است که هدف ماست از طریق این برنامه واجرا نمودن آن شما می توانید به این گروه ها دسترسی داشته باشید.

2 - و راه دوم برای رسیدن به این گروها از طریق سایت http://www.deja.com/ در اینترنت امکان پذیر است، شما از طریق این سایت می توانید به این گروه ها دسترسی داشته ومطالب آنهارا بررسی نموده و در بحث های ایجادشده  در دسته های مردمی شرکت کنید.

سوم : استفاده از (ایمیل) پست الکترونیکی برای دعوت به سوی خداوند متعال :

و این وسیله خوبی است ، و مکمل دیگروسایل است، زیراین وسیله برای داعی اجازه ارتباط با مدعوین را می دهد. و راههای زیادی برای بهره برداری از این روش شامل موارد زیر وجود دارد :

1-مکاتبات از طریق ایمیل با این روش عادی و در حالی که برای رابطه با مدعوین و مکاتبه با آنان ، و یا برای استقبال از سوالات دیگران و درخواست معلومات در باره اسلام و همانند اینها زیباست و اکثر کسانی که طریق سایت ما مسلمان شدند ، همانا نامه های آنان از طریق ایمیل به ما رسیده است .

2 – در اینترنت بعضی از شرکتهایی هستند با قیمت های مناسب ومعقولی  خدمات پستی را ارائه می دهند این شرکت ها دارای آدرس های پستی هستند که گاهی اوقات بیش از 50 میلیون آدرس پست الکترونیکی دارند داعی با این شرکت های با مبلغ معینی به توافق می رسد ، بعنوان مثال 50 دینار برای رساند یک پیام به پنج میلیون مشترک در اینترنت است ، واگر موضوع پیام وعبارت آن زیبا باشد وخوب از این روش استفاده شود این وسیله ای خوبی است ،ولی باید این کار با شرکتهای مورد اعتمادی که آدرسهای نامه ها به آنها فرستاده می شود درست بوده وخود راملزم به رساندن نامه ها می دانند انجام شود  ....

3 - وسیله سوم که بسیار مهم ، بی نهایت مفید بوده و رایگان نیز می باشد این است که داعی لیست پستی که در برگیر آدرس های پستی از طبقات مختلف مردمی باشد را فراهم کند و تلاش نماید که هر چند آدرسهای این لیست بیشتر باشد ، فایده مورد نظر بیشتر خواهد بود..

و در این روش داعی با مدعوین با نامه های مفید و نصیحت های مثمر ثمر درارتباطات است وبا این طریق به مردم نفع می رساند واین گونه موضوعات را بنا بر موسمها وروزها تغییر دهد .

ودر این باره خوب است که یک مثال بیان نمایم و آن این که لیست پستی جدیدی را یکی ازبرادران جمع آوری نموده که بیشتر از ده هزارآدرس است و خدا وند متعال به سبب آن هدایت تعداد زیادی از مسلمانان را نصیب نموده است ، وآدرسش این است : http://www.egroups.com/group/daleel است واین شرکت ای گروپزاست که در حقیقت از بهترین شرکت ها در این زمینه می باشد....

تاثیر سایت های گروهای باطنی برآینده اسلام در اینترنت چیست؟

مصیبت عظمی و بدبختی بزرگ در اینترنت امروز ؛ ظهور گروه های منحرفی است که مدعی ارائه اسلام اند ودرحالیکه با این روش آنها افراد جاهل و همچنین کسانی که در تلاش حق اند و می خواهند که در باره اسلام واقعی چیزی بفهمند؛ فریب می خورند.افسوس چه کنیم که آنها چه می خوانند و چه هم دستگیر آنها خواهدشد؟!

من روز دریکی اتاقهای چت بودم که فردی از من در باره فرقه احمدیه (گروه قادیانی)که علماء این گروه را تکفیر نموده و در اینترنت نیز بسیار فعال است ، ازمن پرسید و من برایش آنچه در باره این گروه می دانستم بیان نمودم واو با من در باره این اطلاعاتی که به او داده ام مناقشه می کرد ، بعد ازچند روزی که این بحث بدرازا کشید آن برادر با صراحت گفت که مسلمان سنی ازترکیه است که تحث تأثیر یکی از سایت های این گروه گمراه قرار گرفته است . و حالا الحمد لله اشتباهات و خطرات این فرقه را دانسته و توبه نموده به سوی الله متعال بازگشته است .

والحمد لله بعدا در میان من وایشان تعلقات خوبی بود ، آری این مشت نمونه خروار است، الله مهربان به فریاد و کمک ما برسد .

سخن پایانی که می خواهم برای جوانان بگویم :

من برادران نوجوانم را نصیحت می کنم که از این وسیله در راه خیر و درآنچه که باعث خشنودی خدا وندمتعال می گردد سرمایه گذاری کنند و از آنچه الله حرام قرار داده وامروزه برای مردم آزمایش قرار گرفته است دوری کنند ، به ویژه که اینترنت یک شمشیر دو لبه است

و از آنها می خواهم اینکه به دعوت دادن مردم به اسلام توجه داده و از نظر اخلاق ورفتارنمایندگی مناسبی را برای اسلام ارائه دهند ،زیرا این جریان بسیار مهم است ، من بسیاری از کسانی که مشرف به اسلام شدند، و داستان اسلامشان را برایم بیان نمودند ، می بینی که در پشت این داستان پسر یا دخترنوجوان مسلمانی است که اسلام رابا آداب و احکامش نمایندگی می کند و آنهادر حقیقت الگوی اخلاق والا اند لذا این را باید دانست که دعوت با رفتار وکردار گاهی از دعوت با زبان نیز بیشتر مفید واقع می گردد.

نظرات 2 + ارسال نظر
احمد یس شنبه 5 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 02:43 ب.ظ http://13561.blogfa.com/

سلام علیکم شیخ
موفق باشید

بحلی شنبه 5 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 09:21 ب.ظ

سلام استاد کم بیدای دلمون برات تنگ شده یک سری بزن به کلبه ام راستی استاد یکی از وبلاگهای گیاوان به صحابه ها توهین کرده برو ببین وقتی وارد شدی ببین کدام بست نطر بیشتری دارد ان را بخوان http://giyavan.blogsky.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد