۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

۩۩۩ تزکیه و تعلیم از دیدگاه اهل سنّت ۩۩۩

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمْ الْکِتَابَ وَ ....

ترجمه صحیح مسلم(از حدیث 1 تا 10)

 ترجمه صحیح مسلم(از حدیث 1 تا 10)

 

 

 

1) عن سمرة بن جندب و المغیرة بن شعبة؛ قالا:

 

قال رسول الله صلى الله علیه وسلم " من حدث

 

عنی بحدیث یری أنه کذب فهو أحد الکاذبین".

 

ازسمرة بن جندب و المغیرة بن شعبة رضی

 

 الله عنهما روایت است که رسول الله صلى الله

 

 علیه وسلم فرمودند: هر کس ازجانب من سخنی

 

 را نقل کند در حالیکه یقینا می داند که آن

 

دروغ است پس او یکی از دروغگویان است.

 

2 ) عن علی قال: قال رسول الله صلى الله

 

علیه وسلم: "لا تکذبوا علی فإنه من یکذب

 

علی یلج النار".

 

از علی رضی الله عنه روایت است که رسول

 

الله صلى الله علیه وسلم فرمودند: بر من دروغ

 

نبندید زیرا هر کس که بر من دروغ می بندد به

 

 آتش داخل می شود.

3 ) عن أنس بن مالک؛ أنه قال: إنه لیمنعنی

 

 أن أحدثکم حدیثا کثیرا - أن رسول الله صلى

 

 الله علیه وسلم قال: "من تعمد علی کذبا فلیتبوأ

 

مقعده من النار".

 

از انس بن مالک رضی الله عنه روایت است که

 

 ایشان فرمودند: قطعا آنچه مرا مانع می شود از

 

 اینکه برای شما احادیث زیادی را روایت کنم این

 

 است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند:

 

 هرکس قصد دروغ بستن بر من را نماید پس باید

 

 نشیمنگاهش را از آتش آماده کند.

 

4 ) عن أبی هریرة؛ قال: قال رسول الله صلى الله

 

 علیه وسلم. "من کذب علی متعمدا فلیتبوأ مقعده من

 

النار".

 

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول

 

 الله صلى الله علیه وسلم فرمودند: هرکس بر من

 

 عمدا دروغ ببندد پس باید نشیمنگاهش را از آتش

 

 آماده کند.

 

5 )  عن المغیرة قال : سمعت رسول الله صلى الله

 

 علیه وسلم یقول: "إن کذبا علی لیس ککذب على

 

 أحد. فمن کذب علی متعمدا فلیتبوأ مقعده من النار".

 

از مغیره رضی الله عنه روایت است که من از

 

 رسول الله صلى الله علیه وسلم شنیدم که می فرماید:

 

 قطعا دروغ بستن بر من مانند دروغ بستن برکسی

 

 دیگر نیست. هر کس عمدا بر من دروغ ببندد پس

 

باید که نشیمنگاهش را از آتش آماده سازد.

 

6) عن أبی هریرة؛ قال: قال رسول الله صلى الله

 

علیه وسلم: "کفى بالمرء کذبا أن یحدث بکل ما

 

 سمع".

 

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول

 

الله صلى الله علیه وسلم فرمودند: کافی است برای

 

 فرد از دروغ ؛این که هر سخنی را که شنیده است

 

بیان می کند.

 

7 ) قال عمر بن الخطاب رضی الله تعالى عنه:

 

 بحسب المرء من الکذب أن یحدث بکل ما سمع.

 

عمر بن الخطاب رضی الله تعالى عنه  فرمودند:

 

کافی است برای فرد از دروغ ؛این که هر سخنی را

 

 که شنیده است بیان می کند.

 

8 ) عن عبدالله؛ قال: بحسب المرء من الکذب أن

 

 یحدث بکل ما سمع.

 

از عبد الله رضی الله عنه روایت است که فرمودند:

 

  کافی است برای فرد از دروغ ؛این که هر سخنی

 

را که شنیده است بیان می کند.

 

9 ) أن عبدالله بن مسعود قال: ما أنت بمحدث قوما

 

 حدیثا لا تبلغه عقولهم، إلا کان لبعضهم فتنة.

 

عبدالله بن مسعود رضی الله عنه فرمودند: قطعا

 

توگوینده سخنی نیستی برای افرادی که عقلهای آنها

 

نمی توانند آن را درک کنند مگر اینکه آن سخن

 

 برای بعضی از آنها فتنه می گردد.

 

10 ) عن أبی هریرة، عن رسول الله صلى الله علیه

 

 وسلم؛ أنه قال "سیکون فی آخر أمتی أناس یحدثونکم

 

 ما لم تسمعوا أنتم ولا آباؤکم. فإیاکم وإیاهم".

 

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول

 

الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: عنقریب در آخر

 

 امت من، افرادی خواهند بود که برایتان سخنانی را

 

بیان می کنند که نه شما ونه پدرانتان نشنیده است

 

 پس شما خویش را از آنها و آنان را از خویش بدور

 

 دارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد